Prosessien hallinnan ja sisäisen viestinnän merkitys henkilöstöravintolan perehdyttämisprosessissa
Raita-aho, Kati (2011)
Raita-aho, Kati
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia sisäisen viestinnän ja prosessien hallinnan merkitystä perehdytysprosessin onnistumisessa isolla tehdasalueella sijaitsevassa henkilöstöravintolassa.
Perehdytys on koettu työpaikalla aikaavieväksi ja haastavaksi, koska henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja lisäksi siellä käytetään paljon vuokratyövoimaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten perehdytysprosessi onnistuu tässä henkilöstöravintolassa ja miten sitä voidaan kehittää toimivammaksi.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2010 puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluun valittiin henkilökunnasta viimeisen vuoden aikana palkatut kuusi työntekijää ja he saivat kertoa perehdytyskokemuksistaan. Työpaikan toimintaa havainnoitiin myös paikanpäällä seuraten käytännön työtä.
Tutkimus osoitti, että prosessien suunnitelmallisuus puuttui keittiöstä lähes kokonaan ja sisäisessä viestinnässäkin oli parantamisen varaa. Haastatellut kokivat, että heidät oli perehdytetty puutteellisesti ja todella nopeasti ja että kaikki tieto ei ollut heidän saatavilla ajoissa. Olennaisia keittiön omavalvontaan ja reseptiikan noudattamiseen liittyviä asioita oli unohdettu kertoa.
Perehdyttämisprosessin teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksessa saatujen tietojen pohjalta työpaikalle kehitettiin lukujärjestyksen mallinen pikaperehdytys-materiaali, jossa on tärkeimmät päiväkohtaiset työtehtävät ja sen lisäksi on myös kerrottu tärkeimmät työpaikan tiedot ja toimintatavat. Materiaali tukee työtehtävien oppimista, kertaamista ja perehdyttämistä ja se palvelee niin perehdyttäjää, uutta perehdytettävää kuin vanhaakin työntekijää.
Suunnitelmallinen perehdyttäminen, prosessien suunnitteluun ja tehokkaaseen viestintään panostaminen kannattaa, koska se maksaa itsensä takaisin asiakastyytyväisyytenä, motivoituneena henkilökuntana ja yrityksen hyvänä tuloksena.
Perehdytys on koettu työpaikalla aikaavieväksi ja haastavaksi, koska henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja lisäksi siellä käytetään paljon vuokratyövoimaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten perehdytysprosessi onnistuu tässä henkilöstöravintolassa ja miten sitä voidaan kehittää toimivammaksi.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2010 puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluun valittiin henkilökunnasta viimeisen vuoden aikana palkatut kuusi työntekijää ja he saivat kertoa perehdytyskokemuksistaan. Työpaikan toimintaa havainnoitiin myös paikanpäällä seuraten käytännön työtä.
Tutkimus osoitti, että prosessien suunnitelmallisuus puuttui keittiöstä lähes kokonaan ja sisäisessä viestinnässäkin oli parantamisen varaa. Haastatellut kokivat, että heidät oli perehdytetty puutteellisesti ja todella nopeasti ja että kaikki tieto ei ollut heidän saatavilla ajoissa. Olennaisia keittiön omavalvontaan ja reseptiikan noudattamiseen liittyviä asioita oli unohdettu kertoa.
Perehdyttämisprosessin teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksessa saatujen tietojen pohjalta työpaikalle kehitettiin lukujärjestyksen mallinen pikaperehdytys-materiaali, jossa on tärkeimmät päiväkohtaiset työtehtävät ja sen lisäksi on myös kerrottu tärkeimmät työpaikan tiedot ja toimintatavat. Materiaali tukee työtehtävien oppimista, kertaamista ja perehdyttämistä ja se palvelee niin perehdyttäjää, uutta perehdytettävää kuin vanhaakin työntekijää.
Suunnitelmallinen perehdyttäminen, prosessien suunnitteluun ja tehokkaaseen viestintään panostaminen kannattaa, koska se maksaa itsensä takaisin asiakastyytyväisyytenä, motivoituneena henkilökuntana ja yrityksen hyvänä tuloksena.