Pienen tilintarkastusyhteisön laadunvarmistus
Ovaska, Anna (2011)
Ovaska, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101221639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101221639
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona pienelle tilintarkastusyhteisölle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tilintarkastusyhteisölle IFACin antaman Laadunvalvontastandardin 1 mukainen laatuohjeisto. Ohjeiston laatimista varten suoritettiin tutkimus, johon haastateltiin kahta tilintarkastajaa, kahdesta tilintarkastusyhteisöistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan Suomen tilintarkastusjärjestelmää ja erityisesti tilintarkastuksen laadunvarmistusta. Suomessa tilintarkastuksen laadunvarmistus on lakisääteistä. Tilintarkastuslain (2007/459) mukaan jokaisen tilintarkastajan on huolehdittava tilintarkastustyönsä laadusta sekä osallistuttava laaduntarkastukseen. Laadunvalvontastandardin 1 mukaan tilintarkastusyhteisöjen tavoitteena on luoda ja ylläpitää laadunvalvontajärjestelmää, jonka avulla se saa kohtuullisen varmuuden siitä, että tilintarkastusyhteisö ja sen henkilöstö noudattavat ammatillisia standardeja sekä määräyksiin ja lainsäädäntöön perustuvia vaatimuksia ja että tilintarkastusyhteisön ja toimeksiannosta vastuullisten henkilöiden antamat raportit ovat olosuhteisiin nähden asianmukaisia.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten Laadunvalvontastandardin 1 seitsemästä osa-alueista muodostettiin kuusi haastatteluissa käsiteltävää teemaa, jotka olivat tarkastustyön laatua koskevat johdon velvoitteet, eettiset vaatimukset tilintarkastusyhteisöissä, asiakassuhteiden hyväksyminen ja jatkaminen tilintarkastusyhteisöissä, henkilöresurssit tilintarkastusyhteisöissä, tilintarkastustoimeksiantojen suorittaminen sekä tilintarkastusyhteisöjen laadunvarmistuksen seuranta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksien mukaan tilintarkastusyhteisöt hoitavat laadunvarmistuksensa hyvin. Molemmissa yhteisöissä oli huomioitu kaikki Laadunvalvontastandardin 1 osa-alueet. Kuitenkaan toimeksiantokohtaisia laadunvalvontatarkastuksia tai laadunvalvontajärjestelmän seurantaa yhteisöt eivät pitäneet tarpeellisina laadunvarmistuksen menettelytapoina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan Suomen tilintarkastusjärjestelmää ja erityisesti tilintarkastuksen laadunvarmistusta. Suomessa tilintarkastuksen laadunvarmistus on lakisääteistä. Tilintarkastuslain (2007/459) mukaan jokaisen tilintarkastajan on huolehdittava tilintarkastustyönsä laadusta sekä osallistuttava laaduntarkastukseen. Laadunvalvontastandardin 1 mukaan tilintarkastusyhteisöjen tavoitteena on luoda ja ylläpitää laadunvalvontajärjestelmää, jonka avulla se saa kohtuullisen varmuuden siitä, että tilintarkastusyhteisö ja sen henkilöstö noudattavat ammatillisia standardeja sekä määräyksiin ja lainsäädäntöön perustuvia vaatimuksia ja että tilintarkastusyhteisön ja toimeksiannosta vastuullisten henkilöiden antamat raportit ovat olosuhteisiin nähden asianmukaisia.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten Laadunvalvontastandardin 1 seitsemästä osa-alueista muodostettiin kuusi haastatteluissa käsiteltävää teemaa, jotka olivat tarkastustyön laatua koskevat johdon velvoitteet, eettiset vaatimukset tilintarkastusyhteisöissä, asiakassuhteiden hyväksyminen ja jatkaminen tilintarkastusyhteisöissä, henkilöresurssit tilintarkastusyhteisöissä, tilintarkastustoimeksiantojen suorittaminen sekä tilintarkastusyhteisöjen laadunvarmistuksen seuranta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksien mukaan tilintarkastusyhteisöt hoitavat laadunvarmistuksensa hyvin. Molemmissa yhteisöissä oli huomioitu kaikki Laadunvalvontastandardin 1 osa-alueet. Kuitenkaan toimeksiantokohtaisia laadunvalvontatarkastuksia tai laadunvalvontajärjestelmän seurantaa yhteisöt eivät pitäneet tarpeellisina laadunvarmistuksen menettelytapoina.