Vakuuttaminen yksityishenkilön näkökulmasta
Nyyssönen, Maria (2011)
Nyyssönen, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli opastaa yksityshenkilöä vakuuttamiseen liittyvissä ongelmissa tuotetietoutta ja vakuutusyhtiön valintaa koskien. Tutkimusten mukaan yksityishenkilöt ovat yhä tyytymättömämpiä vakuutusyhtiöiden tarjoamiin tuotteisiin ja asiakaspalveluun. Harvoin yksityishenkilöt ovat myöskään täysin tietoisia vakuutustensa sisällöstä ja kattavuudesta, mikä saattaa johtaa ristiriitoihin vakuutusyhtiön ja asiakkaan välillä, erityisesti korvaustilanteissa.
Opinnäytetyössä kerrottiin yleisimpien henkilö- ja vahinkovakuutusten sisällöstä sekä mahdollisista eroavaisuuksista vakuutusyhtiöittäin. Yksityishenkilöiden tyytyväisyyttä Suomessa toimiviin vakuutusyhtiöihin on selvitetty EPSI Finlandin vuonna 2010 laatiman asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla. Tutkimuksesta käy ilmi tyytyväisyys tuotteisiin, hintoihin, korvauskäsittelyyn, valitusten käsittelyyn ja asiakaspalvelun laatuun. Monet seikat ovat huonontuneet edellisistä vuosista melko paljon.
EPSIn tutkimuksesta voitiin selvästi päätellä yksityishenkliöiden arvostavan vakuutusyhtiössä läheisyyttä asiakkaisiin, asiakkuussuhteen hoitamista ja korvauspalvelun toimivuutta. Vuonna 2010 parhaiten tutkimuksessa menestyi Lähivakuutus. Heikoiten menestyivät suuret vakuutusyhtiöt kuten If ja Pohjola, jotka saavat kritiikkiä persoonattomasta ja etäisestä palvelusta. Vakuutusyhtiöiden väliset erot tutkimuksessa olivat melko suuria. Selkeästi tutkimuksesta kuitenkin ilmeni, että suomalaiset ovat kaikin puolin tyytyväisempiä pienien vakuutusyhtiöiden palveluun ja tuotteisiin.
Vakuutussopimuslakiin on tehty tarkennuksia 1.11.2010 alkaen, joista opinnäytetyössä kerrotaan. Muutokset tarkentavat vakuutusyhtiön vastuuta ja oikeutta tehdä muutoksia yksipuolisesti voimassaolevaan vakuutussopimukseen. Vakuutuksenottajan tiedoantovelvollisuutta on myös tarkennettu.
Vakuutusyhtiöiden palveluissa ja tuotteissa olisi kehitettävää, sillä vakuutusehtojen tutkiminen ja vakuutustarvekartoitus jäävät usein asiakkaan vastuulle. Vakuutusten kilpailuttaminen onkin usein kannattavaa hintatietouden ja tuotesisällön ymmärrettävyyden vuoksi. Työ antaa valmiudet henkilökohtaisen vakuutustarvekartoituksen pohtimiseen ja apua vakuutusehtoihin tutustumisessa huomioon otettaviin seikkohin. Tietyn vakuutusyhtiön valinta parhaaksi EPSI Finlandin tutkimuksesta huolimatta on hankalaa vakuutustuotteiden eroavaisuuksien vuoksi.
Opinnäytetyössä kerrottiin yleisimpien henkilö- ja vahinkovakuutusten sisällöstä sekä mahdollisista eroavaisuuksista vakuutusyhtiöittäin. Yksityishenkilöiden tyytyväisyyttä Suomessa toimiviin vakuutusyhtiöihin on selvitetty EPSI Finlandin vuonna 2010 laatiman asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla. Tutkimuksesta käy ilmi tyytyväisyys tuotteisiin, hintoihin, korvauskäsittelyyn, valitusten käsittelyyn ja asiakaspalvelun laatuun. Monet seikat ovat huonontuneet edellisistä vuosista melko paljon.
EPSIn tutkimuksesta voitiin selvästi päätellä yksityishenkliöiden arvostavan vakuutusyhtiössä läheisyyttä asiakkaisiin, asiakkuussuhteen hoitamista ja korvauspalvelun toimivuutta. Vuonna 2010 parhaiten tutkimuksessa menestyi Lähivakuutus. Heikoiten menestyivät suuret vakuutusyhtiöt kuten If ja Pohjola, jotka saavat kritiikkiä persoonattomasta ja etäisestä palvelusta. Vakuutusyhtiöiden väliset erot tutkimuksessa olivat melko suuria. Selkeästi tutkimuksesta kuitenkin ilmeni, että suomalaiset ovat kaikin puolin tyytyväisempiä pienien vakuutusyhtiöiden palveluun ja tuotteisiin.
Vakuutussopimuslakiin on tehty tarkennuksia 1.11.2010 alkaen, joista opinnäytetyössä kerrotaan. Muutokset tarkentavat vakuutusyhtiön vastuuta ja oikeutta tehdä muutoksia yksipuolisesti voimassaolevaan vakuutussopimukseen. Vakuutuksenottajan tiedoantovelvollisuutta on myös tarkennettu.
Vakuutusyhtiöiden palveluissa ja tuotteissa olisi kehitettävää, sillä vakuutusehtojen tutkiminen ja vakuutustarvekartoitus jäävät usein asiakkaan vastuulle. Vakuutusten kilpailuttaminen onkin usein kannattavaa hintatietouden ja tuotesisällön ymmärrettävyyden vuoksi. Työ antaa valmiudet henkilökohtaisen vakuutustarvekartoituksen pohtimiseen ja apua vakuutusehtoihin tutustumisessa huomioon otettaviin seikkohin. Tietyn vakuutusyhtiön valinta parhaaksi EPSI Finlandin tutkimuksesta huolimatta on hankalaa vakuutustuotteiden eroavaisuuksien vuoksi.