Ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön käsityksiä laatukulttuurista liiketalouden koulutusohjelmassa sekä sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelmissa Case: Laurea-ammattikorkeakoulu
Niemi, Tuomo (2011)
Niemi, Tuomo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kartoittaa sekä liiketalouden että sosiaali- ja terveysalan opetushenkilöstön näkökulmia Laurea-ammattikorkeakoulun laatukulttuurista.
Laatukulttuuri on organisaatiossa vallitseva toiminnan ja ilmapiirin yhdistelmä, jonka ylläpitämiseen ja kehittymiseen on vahvasti panostettu Laureassa. Opetushenkilöstö toimii ammattikorkeakoulun perustehtävän toteuttajana.
Opinnäytteessä selvitettiin kysymyksiä, miten hyvin laatu kehittyy ja miten edellä mainittujen koulutusohjelmien opetushenkilöstö suhtautui sen kehittämiseen. Keskeisinä tutkimuskohteina olivat opetus ja sen laadun varmistaminen, laadunvarmistusjärjestelmän mukainen toiminta ja toimintakulttuuri, joka tässä tapauksessa rinnastetaan laatukulttuuriin.
Opinnäytetyössä haluttiin antaa puheenvuoro opetushenkilöstölle ja tuoda esiin ainoastaan sen ajatuksia ja käsityksiä tutkimuksen pääongelmaan kuuluneista tutkimuskysymyksistä ilman johdon näkemyksiä asiasta.
Laatukulttuuriin liittyy olennaisena osana laadunvarmistusjärjestelmä ja sen toiminnot. Opetushenkilöstöllä on tiettyjä velvollisuuksia, ja he toimivat organisaatiossa ennalta määritettyjen toimintaperiaatteiden (prosessien) mukaan. Tästä johtuen
laadunvarmistuksessa tulee huomioida toimijoiden vastuut eri osa-alueilla.
Laatukulttuuri on organisaatiossa vallitseva toiminnan ja ilmapiirin yhdistelmä, jonka ylläpitämiseen ja kehittymiseen on vahvasti panostettu Laureassa. Opetushenkilöstö toimii ammattikorkeakoulun perustehtävän toteuttajana.
Opinnäytteessä selvitettiin kysymyksiä, miten hyvin laatu kehittyy ja miten edellä mainittujen koulutusohjelmien opetushenkilöstö suhtautui sen kehittämiseen. Keskeisinä tutkimuskohteina olivat opetus ja sen laadun varmistaminen, laadunvarmistusjärjestelmän mukainen toiminta ja toimintakulttuuri, joka tässä tapauksessa rinnastetaan laatukulttuuriin.
Opinnäytetyössä haluttiin antaa puheenvuoro opetushenkilöstölle ja tuoda esiin ainoastaan sen ajatuksia ja käsityksiä tutkimuksen pääongelmaan kuuluneista tutkimuskysymyksistä ilman johdon näkemyksiä asiasta.
Laatukulttuuriin liittyy olennaisena osana laadunvarmistusjärjestelmä ja sen toiminnot. Opetushenkilöstöllä on tiettyjä velvollisuuksia, ja he toimivat organisaatiossa ennalta määritettyjen toimintaperiaatteiden (prosessien) mukaan. Tästä johtuen
laadunvarmistuksessa tulee huomioida toimijoiden vastuut eri osa-alueilla.