Miljöösuunnittelijan koulutuksen antamat työelämävalmiudet
Koskinen, Henna (2010)
Koskinen, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201602
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee miljöösuunnittelijan koulutuksen antamia työelämävalmiuksia. Työssä tutkitaan miljöösuunnittelijoiden sijoittumista työelämään sekä uran alkuvaiheen haasteita. Tutkimus on laadittu osana Euroopan Sosiaalirahaston rahoittamaa TASSU-hanketta, jonka päätavoitteet ovat työelämän tasa-arvon lisääminen ja vähemmistösukupuolten nousujohteinen urakehitys.
Tässä kvalitatiivisessä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin sähköpostitse lähetettävällä kyselylomakkeella. Haastateltavien otokseen sisältyi pääasiassa valmistuneita, työelämässä olevia miljöösuunnittelijoita. Haastateltavia valittiin niin yksityiseltä kuin kunnalliseltakin sektorilta. Toisenlaisen näkökulman raottamiseksi lähetettiin tarkoitukseen laadittu kyselylomake myös muutamalle miljöösuunnittelijan esimiehenä toimivalle henkilölle. Lomakkeiden kysymykset koskivat muun muassa tyytyväisyyttä koulutuksen antamiin valmiuksiin työelämässä, työnhakua, työllistymistä, palkkausta, urakehitystä, sekä työelämän tämänhetkisiä osaamistarpeita. Vastaukset käsiteltiin anonyymeinä.
Miljöösuunnittelusta on muodostunut ammattikuntana määrällisesti suppea, naisvaltainen ala. Vuosien 1993 - 2006 aikana on valmistunut 198 miljöösuunnittelijaa. Määrä vastaa keskimäärin noin 13 uutta miljöösuunnittelijaa vuodessa aikuisopiskelijat mukaan lukien. Kyselyyn vastanneiden miljöösuunnittelijoiden työelämään sijoittuminen on ollut onnistunutta. Koulutus on kaikessa laaja-alaisuudessaan tarjonnut riittävät eväät työelämässä toimimiselle. Tutkimus tuo kuitenkin esiin myös kehitystarpeita koulutukseen liittyen. Esiin tulleet kehitystarpeet pyritään huomioimaan koulutusohjelman kehittämisessä tulevaisuuden teknologian ja osaamistarpeiden haasteisiin vastaten. Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään myös TASSU-hankkeen yhteydessä.
Tässä kvalitatiivisessä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin sähköpostitse lähetettävällä kyselylomakkeella. Haastateltavien otokseen sisältyi pääasiassa valmistuneita, työelämässä olevia miljöösuunnittelijoita. Haastateltavia valittiin niin yksityiseltä kuin kunnalliseltakin sektorilta. Toisenlaisen näkökulman raottamiseksi lähetettiin tarkoitukseen laadittu kyselylomake myös muutamalle miljöösuunnittelijan esimiehenä toimivalle henkilölle. Lomakkeiden kysymykset koskivat muun muassa tyytyväisyyttä koulutuksen antamiin valmiuksiin työelämässä, työnhakua, työllistymistä, palkkausta, urakehitystä, sekä työelämän tämänhetkisiä osaamistarpeita. Vastaukset käsiteltiin anonyymeinä.
Miljöösuunnittelusta on muodostunut ammattikuntana määrällisesti suppea, naisvaltainen ala. Vuosien 1993 - 2006 aikana on valmistunut 198 miljöösuunnittelijaa. Määrä vastaa keskimäärin noin 13 uutta miljöösuunnittelijaa vuodessa aikuisopiskelijat mukaan lukien. Kyselyyn vastanneiden miljöösuunnittelijoiden työelämään sijoittuminen on ollut onnistunutta. Koulutus on kaikessa laaja-alaisuudessaan tarjonnut riittävät eväät työelämässä toimimiselle. Tutkimus tuo kuitenkin esiin myös kehitystarpeita koulutukseen liittyen. Esiin tulleet kehitystarpeet pyritään huomioimaan koulutusohjelman kehittämisessä tulevaisuuden teknologian ja osaamistarpeiden haasteisiin vastaten. Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään myös TASSU-hankkeen yhteydessä.