”Tulee puitua ja käytyä läpi näitä asioita” : paloesimiesten työnohjauskokeilu
Mattila, Tuula (2010)
Mattila, Tuula
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201568
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko työnohjauksen keinoin vaikuttaa paloesimiesten työhyvinvointiin, työssäjaksamiseen sekä tukea esimiestyötä. Tarkoituksena oli myös selvittää paloesimiesten kokemuksia työnohjauksesta sekä luoda toimivaa työnohjauskäytäntöä pelastusalalle. Työnohjausta ei ole yleisesti käytetty työmuotona pelastusalalla, eikä pelastajien kokemuksia työnohjauksesta ole Suomessa juurikaan tutkittu.
Pelastajat tekevät fyysisesti ja psyykkisesti rankkaa työtä. Työssään he joutuvat monentyyppisiin pelastustehtäviin ja työ on muuttunut yhä vaativammaksi. Pelastushenkilöstön tulisi saada lisää tietoa psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä ja keinoja selviytyä henkisesti kuormittavista työtilanteista. Esimiehen rooli on keskeinen pelastajien psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisessä.
Tutkimusaineisto koottiin Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen neljän paloesimiehen työnohjauskokeilun jälkeen teemahaastattelun avulla. Paloesimiehet osallistuivat puoli vuotta kestävään yksilötyönohjaukseen. Tapaamiskertoja oli kolmella ohjattavalla kuusi ja yhdellä ohjattavalla viisi kertaa. Teemahaastattelut tehtiin maalis-, huhti- ja toukokuussa 2009.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin todeta, että paloesimiesten kokemukset työnohjauksesta olivat positiivisia. He kokivat saaneensa selville, mitä työnohjaus on ja mihin sillä pyritään. He kokivat saaneensa apua omaan työssäjaksamiseen, oman ajankäyttönsä miettimiseen ja työn rajaamiseen. Työnohjaus oli auttanut perustehtävän selkeyttämiseen sekä ristiriitatilanteiden ja päivittäisen työn läpikäymiseen. Kokeiluun osallistuneiden mukaan työnohjauksen tulisi olla jatkuvaa ja säännöllistä. Työnohjaustilanteisiin täytyisi varata oma aika ja tila, ja silloin pitäisi pystyä olemaan poissa hälytysvalmiudesta. Esimiehen ja johdon tuki koettiin tärkeäksi työnohjausta järjestettäessä. Tiedon jakaminen työnohjauksesta tulisi jalkauttaa asemille keskustellen ja työnohjauksen mahdollisuuksista pitäisi kertoa esimerkkien avulla. Kokeiluun osallistuneet pitivät erittäin tärkeänä, että työnohjaus aloitettaisiin jo opiskeluaikana pelastuskoululla, jolloin siitä tulisi alusta alkaen osa pelastajan arkea.
Pelastajat tekevät fyysisesti ja psyykkisesti rankkaa työtä. Työssään he joutuvat monentyyppisiin pelastustehtäviin ja työ on muuttunut yhä vaativammaksi. Pelastushenkilöstön tulisi saada lisää tietoa psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä ja keinoja selviytyä henkisesti kuormittavista työtilanteista. Esimiehen rooli on keskeinen pelastajien psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisessä.
Tutkimusaineisto koottiin Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen neljän paloesimiehen työnohjauskokeilun jälkeen teemahaastattelun avulla. Paloesimiehet osallistuivat puoli vuotta kestävään yksilötyönohjaukseen. Tapaamiskertoja oli kolmella ohjattavalla kuusi ja yhdellä ohjattavalla viisi kertaa. Teemahaastattelut tehtiin maalis-, huhti- ja toukokuussa 2009.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin todeta, että paloesimiesten kokemukset työnohjauksesta olivat positiivisia. He kokivat saaneensa selville, mitä työnohjaus on ja mihin sillä pyritään. He kokivat saaneensa apua omaan työssäjaksamiseen, oman ajankäyttönsä miettimiseen ja työn rajaamiseen. Työnohjaus oli auttanut perustehtävän selkeyttämiseen sekä ristiriitatilanteiden ja päivittäisen työn läpikäymiseen. Kokeiluun osallistuneiden mukaan työnohjauksen tulisi olla jatkuvaa ja säännöllistä. Työnohjaustilanteisiin täytyisi varata oma aika ja tila, ja silloin pitäisi pystyä olemaan poissa hälytysvalmiudesta. Esimiehen ja johdon tuki koettiin tärkeäksi työnohjausta järjestettäessä. Tiedon jakaminen työnohjauksesta tulisi jalkauttaa asemille keskustellen ja työnohjauksen mahdollisuuksista pitäisi kertoa esimerkkien avulla. Kokeiluun osallistuneet pitivät erittäin tärkeänä, että työnohjaus aloitettaisiin jo opiskeluaikana pelastuskoululla, jolloin siitä tulisi alusta alkaen osa pelastajan arkea.