Kuinka viedä asiantuntijuuttani toisille?
Haataja, Outi; Heikura, Tiina; Juntunen, Laura (2008)
Haataja, Outi
Heikura, Tiina
Juntunen, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181481
Tiivistelmä
Keväällä 2008, teimme kehitystehtävän jatkona opinnäytetyölle. Kehitystehtävän tavoitteena on, että opiskelija
syventää ammatillista osaamistaan terveydenedistämistyössä/terveydenhoitajatyössä ja omaksuu terveydenhoitajan
ammatti-identiteetin.
Esitämme opinnäytetyöstämme saadut johtopäätökset lastentautien poliklinikan henkilökunnalle osastotunnilla.
Osastotunnille osallistui osastolla työskentelevät sairaanhoitajat, jotka olivat osallistuneet opinnäytetyöprosessiimme.
Osastotunnin tarkoituksena oli että, hoitajat saavat uutta tietoa nuorten astman ohjaukseen ja osaavat näin ollen
kehittää ohjauksen antamista. Tavoitteena oli, että he voivat viedä uutta tietoa käytäntöön. Omina tavoitteinamme
osastotunnin pitämisessä oli kehittää tutkimus- ja kehittämis valmiuksia. Kehittää omia ohjaus ja opettamistaitoja
sekä kehittää omaa asiantuntijuutta omaa opinnäytetyötä kohtaan.
Meillä ei ole muita apuvälineitä osastotunnin pitämisessä kuin ainoastaan opinnäytetyö ja siitä otetut kopiot johtopäätöksistä
sekä power – point esityksestä (Liite 3).
Teimme osastotunnin suunnitelman Engeströmin mallin mukaisesti. Sillä, Yrjö Engeström painottaa suunnittelun
tärkeyttä. Tämä Engeströmin malli jakaantuu kuuteen osa-alueeseen. Engeströmin mukaan oppimisen vaiheet
ovat: motivoituminen, orientaatio, sisäistäminen, ulkoistaminen, arviointi ja kontrolli.
syventää ammatillista osaamistaan terveydenedistämistyössä/terveydenhoitajatyössä ja omaksuu terveydenhoitajan
ammatti-identiteetin.
Esitämme opinnäytetyöstämme saadut johtopäätökset lastentautien poliklinikan henkilökunnalle osastotunnilla.
Osastotunnille osallistui osastolla työskentelevät sairaanhoitajat, jotka olivat osallistuneet opinnäytetyöprosessiimme.
Osastotunnin tarkoituksena oli että, hoitajat saavat uutta tietoa nuorten astman ohjaukseen ja osaavat näin ollen
kehittää ohjauksen antamista. Tavoitteena oli, että he voivat viedä uutta tietoa käytäntöön. Omina tavoitteinamme
osastotunnin pitämisessä oli kehittää tutkimus- ja kehittämis valmiuksia. Kehittää omia ohjaus ja opettamistaitoja
sekä kehittää omaa asiantuntijuutta omaa opinnäytetyötä kohtaan.
Meillä ei ole muita apuvälineitä osastotunnin pitämisessä kuin ainoastaan opinnäytetyö ja siitä otetut kopiot johtopäätöksistä
sekä power – point esityksestä (Liite 3).
Teimme osastotunnin suunnitelman Engeströmin mallin mukaisesti. Sillä, Yrjö Engeström painottaa suunnittelun
tärkeyttä. Tämä Engeströmin malli jakaantuu kuuteen osa-alueeseen. Engeströmin mukaan oppimisen vaiheet
ovat: motivoituminen, orientaatio, sisäistäminen, ulkoistaminen, arviointi ja kontrolli.