Opinnäytetyön johtopäätöksistä käytäntöön : - opetustapahtuma hoitotyönopiskelijoille mini-interventiosta eli lyhytneuvonnasta
Kivioja, Sari; Mursu, Kaisu; Saarinen, Tanja (2008)
Kivioja, Sari
Mursu, Kaisu
Saarinen, Tanja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171416
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä oli osa terveydenhoitajan vaihtoehtoisia ammattiopintoja ja sen tavoitteena on syventää opiskelijan
asiantuntijuutta. Se on jatkoa opinnäytetyöllemme. jossa selvitimme hoitotyöntekijöiden kokemia esteitä
mini-interventiolle ja ratkaisuehdotuksia niihin.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli syventää omaa asiantuntijuuttamme ryhmän ohjauksessa hyödyntämällä
hankkimaamme tietoa mini-interventiosta. Toteutimme tehtävän pitämällä opetustapahtuman toisille opiskelijoille.
Tavoittena oli antaa opiskelijoille syventävää tietoa mini-interventiosta vuorovaikutteisten harjoitusten avulla.
Teoreettisina lähtökohtina olivat opetus ja ohjaus sekä Engeströmin malli, jonka mukaan opetustapahtuma suunniteltiin.
Siinä on erotettavissa seuraavat vaiheet: motivointi, orientointi, sisäistäminen, ulkoistaminen, arviointi ja
kontrolli.
Opetustapahtuman keskeinen sisältö oli kertoa mini-interventiosta, joka koostuu alkoholin riskikäytön tunnistamisesta,
motivoivasta keskustelusta ja neuvonnasta, muutoksen suunnittelusta ja tuesta. Tapahtuma sisälsi myös
Audit-lomakkeen täyttämisen ja motivoivan haastattelun harjoituksen.
Opetustapahtuman onnistumista ja hyödyllisyyttä arvioimme opiskelijoilta saamamme palautteen pohjalta. Samalla
arvioimme myös oman asiantuntijuutemme kehittymistä ja valmiuksia käyttää terveydenedistämisen työmenetelmiä.
Palautteissa tuli esille, että koulutus oli tarpeellinen ja sairaan- ja terveydenhoitajien perus-opintoihin
sisältyvä mini-interventiokoulutus on riittämätöntä.
asiantuntijuutta. Se on jatkoa opinnäytetyöllemme. jossa selvitimme hoitotyöntekijöiden kokemia esteitä
mini-interventiolle ja ratkaisuehdotuksia niihin.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli syventää omaa asiantuntijuuttamme ryhmän ohjauksessa hyödyntämällä
hankkimaamme tietoa mini-interventiosta. Toteutimme tehtävän pitämällä opetustapahtuman toisille opiskelijoille.
Tavoittena oli antaa opiskelijoille syventävää tietoa mini-interventiosta vuorovaikutteisten harjoitusten avulla.
Teoreettisina lähtökohtina olivat opetus ja ohjaus sekä Engeströmin malli, jonka mukaan opetustapahtuma suunniteltiin.
Siinä on erotettavissa seuraavat vaiheet: motivointi, orientointi, sisäistäminen, ulkoistaminen, arviointi ja
kontrolli.
Opetustapahtuman keskeinen sisältö oli kertoa mini-interventiosta, joka koostuu alkoholin riskikäytön tunnistamisesta,
motivoivasta keskustelusta ja neuvonnasta, muutoksen suunnittelusta ja tuesta. Tapahtuma sisälsi myös
Audit-lomakkeen täyttämisen ja motivoivan haastattelun harjoituksen.
Opetustapahtuman onnistumista ja hyödyllisyyttä arvioimme opiskelijoilta saamamme palautteen pohjalta. Samalla
arvioimme myös oman asiantuntijuutemme kehittymistä ja valmiuksia käyttää terveydenedistämisen työmenetelmiä.
Palautteissa tuli esille, että koulutus oli tarpeellinen ja sairaan- ja terveydenhoitajien perus-opintoihin
sisältyvä mini-interventiokoulutus on riittämätöntä.