Rainbow- ja X-tra -tuorelihatuotteet - kuluttajien mielikuvia private label -tuotteista
Kälkäjä, Mervi (2011)
Kälkäjä, Mervi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171413
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajien mielikuvia S–ryhmän private label -tuotemerkkien, Rainbow:n ja X-tran, tuorelihatuotteista. Opinnäytetyö toteutettiin Inex Partners Oy:lle. Inex Partners Oy on SOK:n tytäryhtiö ja vastaa S–ryhmän private label -tuotteiden kilpailuttamisesta, valmistuttamisesta ja laadunvalvonnasta. Tuorelihatuotteet tulivat markkinoille vuoden 2009 keväällä, eikä niistä ole tehty aiempaa tutkimusta kuluttajilla.
Työn keskeinen tutkimuskysymys oli seuraava: millaisia mielikuvia kuluttajilla on kypsentämättömistä Rainbow- ja X-tra –tuorelihatuotteista, mitkä tekijät mielikuviin vaikuttavat ja miten mielikuvat eroavat tuotemerkkien välillä. Tutkimuksessa oli mukana molemmista tuotemerkeistä yhteensä yhdeksän tuorelihatuotetta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys selvittää private label –tuotteiden taustaa ja tuotteiden hyväksyntää Suomessa ja Euroopassa. Lisäksi viitekehyksessä perehdytään tuotemielikuvien rakentumiseen ja niihin vaikuttaviin tekijöihin sekä ostokäyttäytymiseen private label -tuotteiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö on survey-tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköpostikyselyn ja haastatteluiden avulla. Sähköpostikysely lähetettiin 818 asiakasomistajalle ja vastauksia saatiin 105. Kyselyn avulla kartoitettiin asiakasomistajien mielikuvia Rainbow ja X-tra -tuotemerkeistä, -tuorelihatuotteiden pakkauksista ja -tuorelihatuotteista. Tutkimusta syvennettiin haastattelemalla 44 kuluttajaa HOK–Elannon Itäkeskuksen Prismassa. Tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisin metodein ja kvalitatiivinen aineisto teemoittelemalla.
Työssä keskityttiin tarkastelemaan kuluttajien mielikuvia Rainbow- ja X-tra -tuorelihatuotteista kolmessa ominaisuudessa, jotka ovat laadukkuus, tuoreus ja luotettavuus. Työn tuloksista selviää, että mielikuvat Rainbow-tuotteista ovat positiivisemmat kuin X-tra-tuotteiden kohdalla. Rainbow-tuotteet koetaan luotettaviksi, tuoreiksi ja laadukkaiksi, kun X-tra-tuotteet koetaan melko luotettaviksi, melko tuoreiksi ja melko laadukkaiksi.
Tärkeimmät tuotemielikuviin vaikuttavat tekijät ovat ikä sekä tuotteiden käyttö ja tunnettuus. Iältään vanhemmat kuluttajat suhtautuvat tuotteisiin positiivisemmin kuin nuoremmat. Tuotteiden käytöllä on merkittävä yhteys tuotemielikuviin näissä kolmessa ominaisuudessa. Mitä useammin tuotteita käytetään, sitä positiivisemmat ovat mielikuvat tuotteiden laadukkuudesta, tuoreudesta ja luotettavuudesta. Tuotteiden heikko tunnettuus, etenkin X-tra-tuotteiden kohdalla, vaikuttaa negatiivisesti mielikuviin tuotteista.
Työn keskeinen tutkimuskysymys oli seuraava: millaisia mielikuvia kuluttajilla on kypsentämättömistä Rainbow- ja X-tra –tuorelihatuotteista, mitkä tekijät mielikuviin vaikuttavat ja miten mielikuvat eroavat tuotemerkkien välillä. Tutkimuksessa oli mukana molemmista tuotemerkeistä yhteensä yhdeksän tuorelihatuotetta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys selvittää private label –tuotteiden taustaa ja tuotteiden hyväksyntää Suomessa ja Euroopassa. Lisäksi viitekehyksessä perehdytään tuotemielikuvien rakentumiseen ja niihin vaikuttaviin tekijöihin sekä ostokäyttäytymiseen private label -tuotteiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö on survey-tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköpostikyselyn ja haastatteluiden avulla. Sähköpostikysely lähetettiin 818 asiakasomistajalle ja vastauksia saatiin 105. Kyselyn avulla kartoitettiin asiakasomistajien mielikuvia Rainbow ja X-tra -tuotemerkeistä, -tuorelihatuotteiden pakkauksista ja -tuorelihatuotteista. Tutkimusta syvennettiin haastattelemalla 44 kuluttajaa HOK–Elannon Itäkeskuksen Prismassa. Tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisin metodein ja kvalitatiivinen aineisto teemoittelemalla.
Työssä keskityttiin tarkastelemaan kuluttajien mielikuvia Rainbow- ja X-tra -tuorelihatuotteista kolmessa ominaisuudessa, jotka ovat laadukkuus, tuoreus ja luotettavuus. Työn tuloksista selviää, että mielikuvat Rainbow-tuotteista ovat positiivisemmat kuin X-tra-tuotteiden kohdalla. Rainbow-tuotteet koetaan luotettaviksi, tuoreiksi ja laadukkaiksi, kun X-tra-tuotteet koetaan melko luotettaviksi, melko tuoreiksi ja melko laadukkaiksi.
Tärkeimmät tuotemielikuviin vaikuttavat tekijät ovat ikä sekä tuotteiden käyttö ja tunnettuus. Iältään vanhemmat kuluttajat suhtautuvat tuotteisiin positiivisemmin kuin nuoremmat. Tuotteiden käytöllä on merkittävä yhteys tuotemielikuviin näissä kolmessa ominaisuudessa. Mitä useammin tuotteita käytetään, sitä positiivisemmat ovat mielikuvat tuotteiden laadukkuudesta, tuoreudesta ja luotettavuudesta. Tuotteiden heikko tunnettuus, etenkin X-tra-tuotteiden kohdalla, vaikuttaa negatiivisesti mielikuviin tuotteista.