Varhaisen tukemisen työotteen kehittäminen Helilän päiväkodissa
Kiiskinen, Linda (2011)
Kiiskinen, Linda
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131335
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sitä, miten Kotkassa toimivan Helilän päiväkodin työntekijät ovat varhaisen tuen käsitteen sisäistäneet ja miten varhainen tuki näkyy heidän päivittäisessä toiminnassa vuonna 2010. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluna. Apuna oli nauhuri ja etukäteen mietityt kysymykset. Kysymykset pohjautuivat tutkimusongelmiin. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin teoksia varhaisesta tukemisesta ja puuttumisesta sekä Lapsen ääni-hankkeeseen liittyvää materiaalia. Tutkimuksessa on selvitetty, miten Helilän päiväkodin työntekijät ovat varhaisen tuen sisäistäneet ja miten he näkevät varhaisen tukemisen työyhteisössään.
Tutkimustulosten mukaan Lapsen ääni -hanke on vielä pilottipäiväkodissa aluillaan. Tällä hetkellä vuoden 2010 lopussa päiväkodissa on käyty yhteiset tavoitteet ja arvot läpi. Varhaisen tuen käsite on kaikille tuttu, mutta sitä ei osata vielä selkeästi selittää sanoin. Päiväkodissa tehdään paljon yhteistyötä sekä työntekijöiden että yhteistyötahojen välillä. Päiväkodin työntekijät pitävät varhaista tukea tärkeänä, ja he ovat valmiita muuttamaan toimintaa enemmän varhaisen tuen suuntaan. Koulutusta pidetään tärkeänä ja sitä toivottaisiin vielä jatkossa lisää.
Tutkimustulosten mukaan Lapsen ääni -hanke on vielä pilottipäiväkodissa aluillaan. Tällä hetkellä vuoden 2010 lopussa päiväkodissa on käyty yhteiset tavoitteet ja arvot läpi. Varhaisen tuen käsite on kaikille tuttu, mutta sitä ei osata vielä selkeästi selittää sanoin. Päiväkodissa tehdään paljon yhteistyötä sekä työntekijöiden että yhteistyötahojen välillä. Päiväkodin työntekijät pitävät varhaista tukea tärkeänä, ja he ovat valmiita muuttamaan toimintaa enemmän varhaisen tuen suuntaan. Koulutusta pidetään tärkeänä ja sitä toivottaisiin vielä jatkossa lisää.