Modern day roles of B2B customer acquisition applications on the internet
Orttenvuori, Lauri (2011)
Orttenvuori, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111210
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee yritysuusasiakashankinnan toteuttamista internetin avulla. Valitsin aiheen sillä se on tulossa yhä suuremmassa määrin ajankohtaiseksi yrityselämässä. Ne tavat joilla internettiä sovelletaan kuluttajiin tarjoavat myös mahdollisuuksia yritysuusasiakashankintassa ja sen tukemisessa. Jotta yritykset pysyisivät teknologian kehityksessä mukana, on heidän osattava hyödyntää niitä etuja, joita internet omaa muihin markkinointi ja viestintävälineisiin nähden.
Työni tarkoituksena on tarjota tietoa ja ohjeistusta yrityksille eri internetin viestintätavoista, jotka tuovat lisäarvoa ja tukea yritysuusasiakashankintaan. Vaikka internettiin osallistuminen ja sen työkalujen hyödyntäminen on jo nykypäivänä hyvinkin yleistä, eivät yritykset välttämättä osaa täysin hyödyntää niiden tarjoamaa potentiaalia. Kenen tahansa on suhteellisen helppo lähteä soveltamaan internetin tarjoamia työkaluja, mutta niiden avulla menestyminen ja tulosten aikaansaaminen on haastavampaa.
Opinnäytetyöni tehtiin käyttäen erilaisia kirjallisia sekä internetpohjaisia lähteitä. Lisäksi haastattelin kahta henkilöä helsinkiläisestä mainostoimistosta sekä Micromedian mainososaston luovaa johtajaa.
Työni teoriaosuudessa käsitellään internetsivustojen, bannereiden, sähköpostin sekä sosiaalisen median käyttöä yritysuusasikashankinnassa ja sen tukemisessa. Työni alussa käsittelen myös markkinointia yritysuusasiakashankinnassa yleisemmällä tasolla.
Työni tuloksena ilmenee, että internet tarjoaa yhä paljon mahdollisuuksia, joita ei Suomessa ole vielä otettu täysin käyttöön. Useat käyttämistäni lähteistä ja esimerkeistä ovat amerikkalaisesta liike-elämästä, mutta voisivat soveltua suomalaiseenkin yritysuusasiakashankinnan tukemiseen. Tähän voivat kuitenkin vaikuttaa myös asiakassegmentit ja yrityksen brändi.
Työni tarkoituksena on tarjota tietoa ja ohjeistusta yrityksille eri internetin viestintätavoista, jotka tuovat lisäarvoa ja tukea yritysuusasiakashankintaan. Vaikka internettiin osallistuminen ja sen työkalujen hyödyntäminen on jo nykypäivänä hyvinkin yleistä, eivät yritykset välttämättä osaa täysin hyödyntää niiden tarjoamaa potentiaalia. Kenen tahansa on suhteellisen helppo lähteä soveltamaan internetin tarjoamia työkaluja, mutta niiden avulla menestyminen ja tulosten aikaansaaminen on haastavampaa.
Opinnäytetyöni tehtiin käyttäen erilaisia kirjallisia sekä internetpohjaisia lähteitä. Lisäksi haastattelin kahta henkilöä helsinkiläisestä mainostoimistosta sekä Micromedian mainososaston luovaa johtajaa.
Työni teoriaosuudessa käsitellään internetsivustojen, bannereiden, sähköpostin sekä sosiaalisen median käyttöä yritysuusasikashankinnassa ja sen tukemisessa. Työni alussa käsittelen myös markkinointia yritysuusasiakashankinnassa yleisemmällä tasolla.
Työni tuloksena ilmenee, että internet tarjoaa yhä paljon mahdollisuuksia, joita ei Suomessa ole vielä otettu täysin käyttöön. Useat käyttämistäni lähteistä ja esimerkeistä ovat amerikkalaisesta liike-elämästä, mutta voisivat soveltua suomalaiseenkin yritysuusasiakashankinnan tukemiseen. Tähän voivat kuitenkin vaikuttaa myös asiakassegmentit ja yrityksen brändi.