Kustannuslaskenta, hinnoittelu ja kannattavuus T:mi case-yritys
Isoranta, Anni (2010)
Isoranta, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111174
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli toiminimeä käyttävän yksityisen elinkeinonharjoittajan kannattavuuden selvittäminen kustannuslaskennan ja hinnoittelun kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kauneudenhoitoalalla toimivan yrittäjän tuottoja, kustannuksia, kustannuslaskentaa, hinnoittelua ja kannattavuutta. Tarkoituksena oli myös selvittää miten kustannuslaskenta- ja hinnoittelumenetelmät vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen ja voitaisiinko kannattavuutta jotenkin parantaa. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia yritykselle valmiin kirjanpitoaineiston pohjalta kustannus- ja hinnoittelulaskelmat sekä katetuottoanalyysi, joita analysoitiin sanallisesti. Tutkimuksen teoriaosassa keskityttiin kustannuslaskennan, hinnoittelun ja kannatta-vuuden aihealueisiin; kustannuskäsitteisiin, perinteiseen kustannuslaskentaan sekä toimintolaskentaan, hinnoitteluun vaikuttaviin tekijöihin, hinnoittelustrategiaan ja hinnoittelumenetelmiin sekä katetuotto- ja herkkyysanalyyseihin. Teoriaosan avulla luotiin runko empirialle. Tutkimuksen empiirisen osan tulokset koostuivat case-yritykselle tehdyistä kustannus- ja hinnoittelulaskelmista ja katetuotto- ja herkkyysanalyyseista sekä niiden pohjalta kirjoitetuista päätelmistä. Kustannuslaskenta, hinnoittelu ja kannattavuus ovat toisiaan seuraavia vaiheita ja nämä vaiheet tekemällä saatiin selville, mikä on yrityksen kannattavuuden tilanne. Laadittuja laskelmia sekä teema- ja avointa haastattelua hyväksi käyttäen annettiin yrittäjälle suuntaviivoja ja ideoita toiminnan kehittämiseen ja kannattavuuden parantamiseen. Tutkimus toteutettiin laadittuja laskelmia lukuun ottamatta kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, jotta laskelmia voitiin tulkita ja analysoida syvemmin. Tutkimuksen tavoitteiden voitiin katsoa toteutuneen hyvin. Suunniteltujen kustannus-, hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmien laatiminen onnistui ja näiden avulla saatiin selville tarkoituksen ja tavoitteiden mukaiset tiedot. Laskelmia analysoimalla sekä tulkitsemalla haastattelujen tuloksia pystyttiin kohdeyritykselle antamaan erittäin hyödyllistä informaatiota yrityksen nykytilasta. Tietoa annettiin muun muassa yhden tuotteen alihinnoittelusta ja kannattamattomuudesta. Tutkimustulosten avulla yrittäjä pystyy tulevaisuudessa miettimään toimintaansa ja kehittämään kannatta-vuuttaan, esimerkiksi hintoja nostamalla.