Samarbete mellan småföretag inom de kreativa näringarna i Jakobstadsregionen : Juthbacka kulturcentrum
Forsbacka, Sabina (2010)
Forsbacka, Sabina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101158
Tiivistelmä
Målet med detta examensarbete var att förmedla en djupare kunskap om företagandet inom de kreativa näringarna och olika samarbetsmöjligheter inom dem. I examensarbetet är kulturentreprenörskapen och kunskapen kring det (och entreprenörskap i sig) en viktig byggsten. I arbetet undersöktes, med hjälp av kvalitativa semistrukturerade temaintervjuer, hur samarbete mellan småföretagare inom de kreativa näringarna i Jakobstadsregionen fungerar. Företagarnas upplevelser av samarbete lyftes fram och slutsatser drogs kring utvecklingsmöjligheter för samarbete i regionen.
Som uppdragsgivare för examensarbetet fungerade Juthbacka kulturcentrum. Juthbacka kulturcentrums mål är att skapa en plattform för Jakobstadsregionens kreatörer där samarbete kring marknadsföring och försäljning kan växa fram. Idag består nätverket av närmare 200 kreatörer som arbetar inom konst, upplevelser, mat, trädgård, inredning, design, foto, film och grafisk form.
En kvalitativ undersökningsmetod användes då man genom intervjuer får mycket viktig information som man inte genom en kvantitativ enkätundersökning skulle få. Företagare inom de kreativa näringarna i nejden som representerade olika samarbeten intervjuades. Företagare knutna till Juthbacka kulturcentrum, företagsinkubatorn AVANSO, Andelslaget Solkulla Hälsans Hus, Kreator Ab, (designbyrån och Hops Shop) och företag som inte är knutna till något samarbete intervjuades.
I undersökningen framkom det att behovet av samarbete bland företagarna inom de kreativa näringarna i Jakobstadsregionen var stort. Företagarna ville ha stöd och samarbeta kring företagandet i sig (marknadsföring och ekonomi). Juthbacka kulturcentrum var den röda tråden som knyter ihop de skapande företagarna i nejden. De samarbetsformer som av företagarna ansågs mindre lyckade var andelslag i sin ursprungliga funktion och mening samt att inte vara verksam i samarbete.
Aktiebolag, nätverk och deltagande i en företagsinkubators verksamhet upplevdes som lyckade former av samarbete mellan företag inom de kreativa näringarna i Jakobstadsregionen. För att ytterligare utveckla samarbetena kring de kreativa näringarna föreslås i arbetet grundandet av en företagsinkubator, i Juthbacka kulturcentrums regi, enbart för småföretag inom de skapande branscherna. En annan utvecklingsidé kunde vara inrättandet av en företagsrådgivartjänst för de kreativa näringarna vars arbetsbeskrivning skulle innefatta uppsökande verksamhet. The aim of this study was to provide additional knowledge about entrepreneurship in the creative industries and various collaboration opportunities within them. In the thesis culturalentrepreneurship and knowledge about it (and entrepreneurship in itself), play an important role. In this study the collaboration between small businesses within the creative industries in the Pietarsaari region were researched through qualitative semi-structured interviews. The entrepreneurs' experiences were highlighted and from that conclusions about the progress prospects of collaboration in the region were drawn.
The assigner of the thesis was Juthbacka kulturcentrum. The goal of Juthbacka kulturcentrum is to create a platform for creators in the Pietarsaari region where collaboration in marketing and sales can grow. Today, its network contains nearly 200 designers who work in the fields of art, experiences, food, gardening, interior design, photography, film and graphic design.
A qualitative research method was used because through interviews, one would get very important information that one would not get through a quantitative survey. Entrepreneurs were interviewed, who represented various collaborations within the creative industries in the neighborhood. Entrepreneurs linked to Juthbacka kulturcentrum, business incubator AVANSO, Cooperative Solkulla Hälsans Hus, Kreator Ltd (design agency and Hops Shop) and companies that were not linked to any collaboration, were interviewed.
The study revealed that the need for collaboration among entrepreneurs in the creative industries in the Pietarsaari region was great. The entrepreneurs needed support and collaboration in business (marketing and economics). Juthbacka kulturcentrum was the common thread that tied together the creative entrepreneurs in the neighborhood. The ways of collaboration that according to the entrepreneurs had not been proven so successful were cooperative in its original function and meaning, and not to be participating in collaboration at all. Limited liability companies, networking and participation in a business incubator’s activity were perceived as successful forms of collaboration between companies within the creative industries. In order to further develop collaboration in the creative industries, the establishment of a business incubator was proposed, in Juthbacka kulturcentrum’s management, for small businesses alone within the creative industries. Another idea of development could be the creation of a business advisor duty for the creative industries, whose job description would also include outreach activities.
Som uppdragsgivare för examensarbetet fungerade Juthbacka kulturcentrum. Juthbacka kulturcentrums mål är att skapa en plattform för Jakobstadsregionens kreatörer där samarbete kring marknadsföring och försäljning kan växa fram. Idag består nätverket av närmare 200 kreatörer som arbetar inom konst, upplevelser, mat, trädgård, inredning, design, foto, film och grafisk form.
En kvalitativ undersökningsmetod användes då man genom intervjuer får mycket viktig information som man inte genom en kvantitativ enkätundersökning skulle få. Företagare inom de kreativa näringarna i nejden som representerade olika samarbeten intervjuades. Företagare knutna till Juthbacka kulturcentrum, företagsinkubatorn AVANSO, Andelslaget Solkulla Hälsans Hus, Kreator Ab, (designbyrån och Hops Shop) och företag som inte är knutna till något samarbete intervjuades.
I undersökningen framkom det att behovet av samarbete bland företagarna inom de kreativa näringarna i Jakobstadsregionen var stort. Företagarna ville ha stöd och samarbeta kring företagandet i sig (marknadsföring och ekonomi). Juthbacka kulturcentrum var den röda tråden som knyter ihop de skapande företagarna i nejden. De samarbetsformer som av företagarna ansågs mindre lyckade var andelslag i sin ursprungliga funktion och mening samt att inte vara verksam i samarbete.
Aktiebolag, nätverk och deltagande i en företagsinkubators verksamhet upplevdes som lyckade former av samarbete mellan företag inom de kreativa näringarna i Jakobstadsregionen. För att ytterligare utveckla samarbetena kring de kreativa näringarna föreslås i arbetet grundandet av en företagsinkubator, i Juthbacka kulturcentrums regi, enbart för småföretag inom de skapande branscherna. En annan utvecklingsidé kunde vara inrättandet av en företagsrådgivartjänst för de kreativa näringarna vars arbetsbeskrivning skulle innefatta uppsökande verksamhet.
The assigner of the thesis was Juthbacka kulturcentrum. The goal of Juthbacka kulturcentrum is to create a platform for creators in the Pietarsaari region where collaboration in marketing and sales can grow. Today, its network contains nearly 200 designers who work in the fields of art, experiences, food, gardening, interior design, photography, film and graphic design.
A qualitative research method was used because through interviews, one would get very important information that one would not get through a quantitative survey. Entrepreneurs were interviewed, who represented various collaborations within the creative industries in the neighborhood. Entrepreneurs linked to Juthbacka kulturcentrum, business incubator AVANSO, Cooperative Solkulla Hälsans Hus, Kreator Ltd (design agency and Hops Shop) and companies that were not linked to any collaboration, were interviewed.
The study revealed that the need for collaboration among entrepreneurs in the creative industries in the Pietarsaari region was great. The entrepreneurs needed support and collaboration in business (marketing and economics). Juthbacka kulturcentrum was the common thread that tied together the creative entrepreneurs in the neighborhood. The ways of collaboration that according to the entrepreneurs had not been proven so successful were cooperative in its original function and meaning, and not to be participating in collaboration at all. Limited liability companies, networking and participation in a business incubator’s activity were perceived as successful forms of collaboration between companies within the creative industries. In order to further develop collaboration in the creative industries, the establishment of a business incubator was proposed, in Juthbacka kulturcentrum’s management, for small businesses alone within the creative industries. Another idea of development could be the creation of a business advisor duty for the creative industries, whose job description would also include outreach activities.