Teachers’ Motivation to Participate in Online Communities – Case: Massidea.org
Forss, Maria (2010)
Forss, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101156
Tiivistelmä
Opettajien motivaatio osallistua verkkoyhteisöjen toimintaan - Case: Massidea.org
Tämä tutkimus on tehty osana Massidea.org – verkkoyhteisön kehitystoimintaa. Avaintoimijoina hankkeessa ovat suomalaiset ammattikorkeakoulut, jotka ovat olleet mukana Massidea.org – verkkoyhteisön kehitystyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää vastauksia siihen, mikä motivoi opettajia liittymään Massidea.org – verkkoyhteisön toimintaan sekä tuottamaan sisältöä siihen. Lisäksi tutkitaan sitä mikä motivoi lähtemään mukaan projektiin vertailemalla koulun ja yksittäisen opettajan näkökulmia. Tämä antaa käsityksen siitä, miten hanke on lähtenyt käyntiin ja minkälaisia jatkotoimenpiteitä Massidea.org -projektin jalkauttamisen ja markkinoinnin suhteen tulisi ottaa huomioon.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee motivaatioteorioita sekä esittelee tutkimuksia, jotka käsittelevät motivaatiota liityttäessä verkkoyhteisöihin. Lisäksi työssä käsitellään verkkoyhteisöjen merkitystä nykypäivänä. Teoreettinen viitekehys tehtiin yhteistyössä Minna Lehtelän kanssa, joka tutki samaa aihetta opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmä koottiin lähettämällä kutsu sähköpostilla potentiaalisille haastateltaville sekä lisäksi ottamalla yhteyttä puhelimitse. Yhteensä 14 henkilöä, jotka olivat osallistuneet Massidea.org – verkkoyhteisön kehitystoimintaan haastateltiin tutkimusta varten. Haastateltavat jaettiin kahteen ryhmään, 7 henkilöä haastateltiin koulun näkökulmasta ja 7 henkilöä yksittäisen opettajan näkökulmasta. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelukysymykset koskivat motivaatiota lähteä mukaan Massidea.org – projektiin, projektin tavoitteita sekä motivaatiota liittyä Massidea.org – verkkoyhteisön toimintaan ja sen hyödyntämiseen opetustilanteissa.
Tutkimustulosten perusteella osallistuminen Massidea.org – projektiin on antanut lähinnä positiivisia kokemuksia erityisesti yksilötasolla. Projektin tavoitteet on saavutettu hyvin varsinkin pienessä mittakaavassa, mutta jalkauttamistoimintaan tulisi panostaa tulevaisuudessa. Haastateltavat painottivat Massidea.org – verkkoyhteisön toiminnallisuutta ja helppokäyttöisyyttä tärkeyttä. Usein vaihtuva, laadukas ja mielenkiintoinen sisältö nähtiin motivoivina tekijöinä kun mietittiin palaamista verkkoyhteisöön. Haastateltavat ehdottivat parannusta sivuston visuaaliseen ilmeeseen. Osallistuminen sisällöntuotantoon tapahtui lähinnä havainnollistamisen muodossa.
Positiiviset kokemukset, jota projekti on antanut, tulisi painottaa Massidea.org -verkkoyhteisön jalkauttamisvaiheessa. Lisäksi, toiminnallisuuteen, helppokäyttöisyyteen sekä sivuston visuaaliseen ilmeeseen tulisi kiinnittää huomiota.
Tämä tutkimus on tehty osana Massidea.org – verkkoyhteisön kehitystoimintaa. Avaintoimijoina hankkeessa ovat suomalaiset ammattikorkeakoulut, jotka ovat olleet mukana Massidea.org – verkkoyhteisön kehitystyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää vastauksia siihen, mikä motivoi opettajia liittymään Massidea.org – verkkoyhteisön toimintaan sekä tuottamaan sisältöä siihen. Lisäksi tutkitaan sitä mikä motivoi lähtemään mukaan projektiin vertailemalla koulun ja yksittäisen opettajan näkökulmia. Tämä antaa käsityksen siitä, miten hanke on lähtenyt käyntiin ja minkälaisia jatkotoimenpiteitä Massidea.org -projektin jalkauttamisen ja markkinoinnin suhteen tulisi ottaa huomioon.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee motivaatioteorioita sekä esittelee tutkimuksia, jotka käsittelevät motivaatiota liityttäessä verkkoyhteisöihin. Lisäksi työssä käsitellään verkkoyhteisöjen merkitystä nykypäivänä. Teoreettinen viitekehys tehtiin yhteistyössä Minna Lehtelän kanssa, joka tutki samaa aihetta opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmä koottiin lähettämällä kutsu sähköpostilla potentiaalisille haastateltaville sekä lisäksi ottamalla yhteyttä puhelimitse. Yhteensä 14 henkilöä, jotka olivat osallistuneet Massidea.org – verkkoyhteisön kehitystoimintaan haastateltiin tutkimusta varten. Haastateltavat jaettiin kahteen ryhmään, 7 henkilöä haastateltiin koulun näkökulmasta ja 7 henkilöä yksittäisen opettajan näkökulmasta. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelukysymykset koskivat motivaatiota lähteä mukaan Massidea.org – projektiin, projektin tavoitteita sekä motivaatiota liittyä Massidea.org – verkkoyhteisön toimintaan ja sen hyödyntämiseen opetustilanteissa.
Tutkimustulosten perusteella osallistuminen Massidea.org – projektiin on antanut lähinnä positiivisia kokemuksia erityisesti yksilötasolla. Projektin tavoitteet on saavutettu hyvin varsinkin pienessä mittakaavassa, mutta jalkauttamistoimintaan tulisi panostaa tulevaisuudessa. Haastateltavat painottivat Massidea.org – verkkoyhteisön toiminnallisuutta ja helppokäyttöisyyttä tärkeyttä. Usein vaihtuva, laadukas ja mielenkiintoinen sisältö nähtiin motivoivina tekijöinä kun mietittiin palaamista verkkoyhteisöön. Haastateltavat ehdottivat parannusta sivuston visuaaliseen ilmeeseen. Osallistuminen sisällöntuotantoon tapahtui lähinnä havainnollistamisen muodossa.
Positiiviset kokemukset, jota projekti on antanut, tulisi painottaa Massidea.org -verkkoyhteisön jalkauttamisvaiheessa. Lisäksi, toiminnallisuuteen, helppokäyttöisyyteen sekä sivuston visuaaliseen ilmeeseen tulisi kiinnittää huomiota.