"Emme opi koulua vaan elämää varten": : Järjestöjen ja oppilaitosten yhteistyö Hämeenlinnan alueella
Dahlberg, Julia (2011)
Dahlberg, Julia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea järjestöjen ja oppilaitosten yhteistyötä kartoittamalla tietoa yhteistyön mahdollisuuksista ja resursseista yhteistyötahojen aikaisempien kokemuksien ja yhteiskunnallisten kehitystarpeiden pohjalta. Opinnäytetyön tavoitteet ja tutkimuskysymykset johdattivat valitsemaan tutkimusmenetelmäksi tutkimuksellisen kehittämistoiminnan.
Tutkimuksellinen osuus toteutui puolistrukturoidun kyselytutkimuksen sekä yhteistyötapaamisten kautta. Kehittämistoiminnallisina tavoitteina oli jakaa tietoa osapuolten toimintaympäristöistä ja yhteistyötä tukevista tekijöistä sekä perustella yhteistyötä opetussuunnitelmien näkökulmasta. Aineiston pohjalta tavoitteena oli suunnitella toimintamalleja ja verkostoitumisen apuvälineitä.
Hämeenlinnan setlementti ry toimi opinnäytetyön tilaajana ja tutkimuksellinen kehittämistoiminta jatkoi yhdistyksen aikaisempaa työtä yhteistyön edistämiseksi. Tutkimusaineistona toimivat järjestöille ja oppilaitoksille tehtyjen kyselyjen vastaukset sekä yhteistyötapaamisissa kootut aineistot. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valittiin monipuolisesti eri alan yhdistyksiä (64) ja lukioita (4) sekä toisen asteen ammattioppilaitoksia (2). Kyselytutkimuksien ja yhteistyötapaamisten suunnittelu ja toteuttaminen ajoittuivat maaliskuun ja toukokuun 2010 välille.
Tutkimusaineiston kautta korostui, että toimiakseen yhteistyö vaatii molempien osapuolien toimintaympäristöjen ymmärtämistä, avointa dialogia sekä toimintamallien kehittämistä yhteisistä lähtökohdista. Tutkimuksen kautta yhteistyömahdollisuudet hahmottuivat selkeämmin ja kehittämiskohteet nousivat esille. Moniammatillinen yhteistyö ja verkostoituminen lähialueen toimijoihin on perusteltua myös opetussuunnitelmien ja pedagogisten käytäntöjen kehittämisen näkökulmasta.
Yhteistyön koordinoinnin tarve nousi esille tutkimusaineiston kautta. Tulevaisuudessakin yhteistyön koordinoinnilla voitaisiin huolehtia yhteistyömallien jakamisesta ja kehittämisestä, osapuolten aktivoinnista ja tukemisesta sekä mahdollisuuksien ja resurssien yhteensovittamisesta. Erityisesti jo valmiiden resurssien, materiaalien ja toimintamallien hyödyntäminen on hyvä lähtökohta yhteistyön tukemisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneitä raportteja, yhteistyömalleja ja verkkosivuehdotusta voidaan hyödyntää yhteistyömahdollisuuksien hahmottamisen apuna, yhteistyön perustelemisen tukena ja pohjana yhteistyön toteuttamiselle. Opinnäytetyö on tuottanut ajankohtaista tietoa moniammatillisesta yhteistyöstä, joka vastaa järjestö – ja nuorisotyön tarpeisiin. Tietoa on koottu yhteen osapuolien tarpeita huomioiden ja tutkimusaineiston pohjalta kehittämisehdotuksia voidaan myöhemmin soveltaa myös jatkotutkimuksissa sekä hyödyntää sellaisenaan.
Tutkimuksellinen osuus toteutui puolistrukturoidun kyselytutkimuksen sekä yhteistyötapaamisten kautta. Kehittämistoiminnallisina tavoitteina oli jakaa tietoa osapuolten toimintaympäristöistä ja yhteistyötä tukevista tekijöistä sekä perustella yhteistyötä opetussuunnitelmien näkökulmasta. Aineiston pohjalta tavoitteena oli suunnitella toimintamalleja ja verkostoitumisen apuvälineitä.
Hämeenlinnan setlementti ry toimi opinnäytetyön tilaajana ja tutkimuksellinen kehittämistoiminta jatkoi yhdistyksen aikaisempaa työtä yhteistyön edistämiseksi. Tutkimusaineistona toimivat järjestöille ja oppilaitoksille tehtyjen kyselyjen vastaukset sekä yhteistyötapaamisissa kootut aineistot. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valittiin monipuolisesti eri alan yhdistyksiä (64) ja lukioita (4) sekä toisen asteen ammattioppilaitoksia (2). Kyselytutkimuksien ja yhteistyötapaamisten suunnittelu ja toteuttaminen ajoittuivat maaliskuun ja toukokuun 2010 välille.
Tutkimusaineiston kautta korostui, että toimiakseen yhteistyö vaatii molempien osapuolien toimintaympäristöjen ymmärtämistä, avointa dialogia sekä toimintamallien kehittämistä yhteisistä lähtökohdista. Tutkimuksen kautta yhteistyömahdollisuudet hahmottuivat selkeämmin ja kehittämiskohteet nousivat esille. Moniammatillinen yhteistyö ja verkostoituminen lähialueen toimijoihin on perusteltua myös opetussuunnitelmien ja pedagogisten käytäntöjen kehittämisen näkökulmasta.
Yhteistyön koordinoinnin tarve nousi esille tutkimusaineiston kautta. Tulevaisuudessakin yhteistyön koordinoinnilla voitaisiin huolehtia yhteistyömallien jakamisesta ja kehittämisestä, osapuolten aktivoinnista ja tukemisesta sekä mahdollisuuksien ja resurssien yhteensovittamisesta. Erityisesti jo valmiiden resurssien, materiaalien ja toimintamallien hyödyntäminen on hyvä lähtökohta yhteistyön tukemisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneitä raportteja, yhteistyömalleja ja verkkosivuehdotusta voidaan hyödyntää yhteistyömahdollisuuksien hahmottamisen apuna, yhteistyön perustelemisen tukena ja pohjana yhteistyön toteuttamiselle. Opinnäytetyö on tuottanut ajankohtaista tietoa moniammatillisesta yhteistyöstä, joka vastaa järjestö – ja nuorisotyön tarpeisiin. Tietoa on koottu yhteen osapuolien tarpeita huomioiden ja tutkimusaineiston pohjalta kehittämisehdotuksia voidaan myöhemmin soveltaa myös jatkotutkimuksissa sekä hyödyntää sellaisenaan.