Prosessin haltuunotto: kuvaus, mittaus ja johtaminen : Tapaustutkimus: Yritys X
Ruotsalainen, Jukka (2010)
Ruotsalainen, Jukka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101031030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101031030
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan produktio, jossa Yritykselle X rakennettiin korttiprosessin johtamismalli kuvaamalla ja käyttöönottamalla prosessi, sen mittarit ja johtamisen malli. Käsiteltävän asian luonteesta johtuen yrityksen nimi ja liitteet ovat salaiset. Tässä työssä yrityksestä käytetään nimeä Yritys.
Yritys oli aikaisemmin toiminut perinteisen linjaorganisaatiomallin mukaisesti. Yrityksessä oli päätetty siirtyä prosessimaiseen toimintatapaan. Päätös prosessimaiseen toimintatapaan siirtymisestä ajoittui tämän opinnäytetyön kannalta erinomaisesti. Tämän opinnäytetyön avulla edistettiin Yrityksen siirtymistä prosessimaiseen toimintatapaan rakentamalla konstruktiot yhdelle Yrityksen pääprosessille: korttiprosessille.
Työn tavoitteena oli luoda ja käyttöönottaa korttiprosessin johtamismalli rakentamalla seuraavat konstruktiot: korttiprosessin kuvaus, mittaus ja johtamismalli. Työ rajattiin koskemaan vain korttiprosessin konstruktioiden rakentamista ja käyttöönottoa - työn ulkopuolelle jäivät muut prosessit sekä rakennettujen konstruktioiden pohjalta tapahtuva operatiivinen johtaminen.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena ja konstruktiivisella tutkimusotteella. Konstruktiivista tutki-musotetta käytettiin, koska työssä luotiin uusia konstruktioita Yritykselle. Konstruktioiden valmistumisen jälkeen konstruktioiden toimivuutta tutkittiin tutkijan havainnoinnin sekä teemahaastattelun keinoin. Palautteen pohjalta konstruktioihin tehtiin muutoksia. Ennen varsinaisten konstruktioiden rakentamisen aloittamista tehtiin kehittämissuunnitelma, joka toimi ohjenuorana tämän työn tekemiselle. Kehittämissuunnitelma valmistui elokuussa 2009 ja varsinainen opinnäytetyön tekeminen kesti 14 kuukautta: elokuusta 2009 lokakuuhun 2010.
Työ saavutti tavoitteensa: korttiprosessin konstruktiot rakennettiin ja otettiin Yrityksessä käyttöön ja ne todettiin käytännössä toimiviksi. Työ tuotti teoreettista kontribuutiota tuomalla esiin prosessijohtamiseen siirtymiseen liittyvän valtakysymyksen. Konstruktioiden ja teorian välinen kytkentä onnistui työssä luodun ja käyttöönotetun nelivaiheisen mallin avulla, jossa toisessa ääripäässä oleva puhdas teoria muutettiin käytännön konstruktioiksi kattaen väliin jäävä alue. Konstruktioiden yleistettävyyden osalta löytyi organisaation rakenteeseen liittyvä ratkaisumalli, joka voidaan yleistää muihin yrityksiin.
Yritys oli aikaisemmin toiminut perinteisen linjaorganisaatiomallin mukaisesti. Yrityksessä oli päätetty siirtyä prosessimaiseen toimintatapaan. Päätös prosessimaiseen toimintatapaan siirtymisestä ajoittui tämän opinnäytetyön kannalta erinomaisesti. Tämän opinnäytetyön avulla edistettiin Yrityksen siirtymistä prosessimaiseen toimintatapaan rakentamalla konstruktiot yhdelle Yrityksen pääprosessille: korttiprosessille.
Työn tavoitteena oli luoda ja käyttöönottaa korttiprosessin johtamismalli rakentamalla seuraavat konstruktiot: korttiprosessin kuvaus, mittaus ja johtamismalli. Työ rajattiin koskemaan vain korttiprosessin konstruktioiden rakentamista ja käyttöönottoa - työn ulkopuolelle jäivät muut prosessit sekä rakennettujen konstruktioiden pohjalta tapahtuva operatiivinen johtaminen.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena ja konstruktiivisella tutkimusotteella. Konstruktiivista tutki-musotetta käytettiin, koska työssä luotiin uusia konstruktioita Yritykselle. Konstruktioiden valmistumisen jälkeen konstruktioiden toimivuutta tutkittiin tutkijan havainnoinnin sekä teemahaastattelun keinoin. Palautteen pohjalta konstruktioihin tehtiin muutoksia. Ennen varsinaisten konstruktioiden rakentamisen aloittamista tehtiin kehittämissuunnitelma, joka toimi ohjenuorana tämän työn tekemiselle. Kehittämissuunnitelma valmistui elokuussa 2009 ja varsinainen opinnäytetyön tekeminen kesti 14 kuukautta: elokuusta 2009 lokakuuhun 2010.
Työ saavutti tavoitteensa: korttiprosessin konstruktiot rakennettiin ja otettiin Yrityksessä käyttöön ja ne todettiin käytännössä toimiviksi. Työ tuotti teoreettista kontribuutiota tuomalla esiin prosessijohtamiseen siirtymiseen liittyvän valtakysymyksen. Konstruktioiden ja teorian välinen kytkentä onnistui työssä luodun ja käyttöönotetun nelivaiheisen mallin avulla, jossa toisessa ääripäässä oleva puhdas teoria muutettiin käytännön konstruktioiksi kattaen väliin jäävä alue. Konstruktioiden yleistettävyyden osalta löytyi organisaation rakenteeseen liittyvä ratkaisumalli, joka voidaan yleistää muihin yrityksiin.