Vantaan kaupungin päivätoiminnan asiakkaiden omaisten palvelutyytyväisyys
Mikkonen, Jenni; Niina, Lehto (2010)
Mikkonen, Jenni
Niina, Lehto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101031026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101031026
Tiivistelmä
Laadukas hoitotyö on asiakkaan tarpeita vastaavaa ja kattaa hyvälle hoidolle ja palvelulle asetetut vaatimukset. Hoitotyössä laatua voidaan määritellä usealla eri tavalla. Asiakasnäkö-kulma on yhteinen tekijä lähes kaikille laadun eri määritelmille. Laadun mittaus voidaan to-teuttaa asiakaskyselyiden avulla. Asiakastyytyväisyyskyselyn tavoitteena on asiakkaan mielipi-teen esille tuominen ja tyytyväisyyden mittaaminen palvelutapahtumasta, hoidon kokonai-suudesta tai asiakkaan käsitysten selvittäminen hoitoyhteisöstä palveluntuottajana.
Selvityksen tarkoituksena on kuvata Vantaan kaupungin päivätoiminnan asiakkaiden omaisten palvelutyytyväisyyttä. Palvelutyytyväisyydellä tarkoitetaan tässä selvityksessä yhteyden saa-misen helppoutta päivätoiminnan henkilöstöön, henkilökunnan ammatillisuutta, palveluiden yksilöllisyyttä ja päivätoiminnan sisältöä. Lisäksi selvitetään päivätoiminnan palveluita käyt-täneiden asiakkaiden toimintakykyä. Tavoitteena on tuottaa tietoa palvelutyytyväisyydestä päivätoiminnan henkilöstölle ja johdolle vuonna 2008-2009 toteutetusta kehittämistyöstä.
Selvityksen aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi avoimia, mo-nivalinta sekä viisiportaisia likert-tyyppisiä kysymyksiä. Aineisto kerättiin syyskuun 2009 aika-na. Tulokset analysointiin SPSS for windows 16.0-ohjelmalla.
Päivätoiminnan palveluihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä (Ka 8,5). Vastaajat olivat tyyty-väisiä yhteyden saamisesta henkilöstöön tarvittaessa. Omaiset arvioivat henkilöstön ammatil-lisiksi ja luottamuksen arvoisiksi. Asiakkaiden voinnista tiedottamisen osa omaisista koki osin puutteelliseksi. Palvelut koettiin yksilöllisiksi mutta osa omaisista kaipasi keskustelumahdolli-suutta henkilökunnan kanssa. Päivätoiminnan sisältöön oltiin tyytyväisiä, mutta virikkeiden lisääminen ja asiakkaiden mielipiteiden huomioiminen virikkeiden suunnittelussa nousi esiin monessa vastauksessa.
Selvityksen tarkoituksena on kuvata Vantaan kaupungin päivätoiminnan asiakkaiden omaisten palvelutyytyväisyyttä. Palvelutyytyväisyydellä tarkoitetaan tässä selvityksessä yhteyden saa-misen helppoutta päivätoiminnan henkilöstöön, henkilökunnan ammatillisuutta, palveluiden yksilöllisyyttä ja päivätoiminnan sisältöä. Lisäksi selvitetään päivätoiminnan palveluita käyt-täneiden asiakkaiden toimintakykyä. Tavoitteena on tuottaa tietoa palvelutyytyväisyydestä päivätoiminnan henkilöstölle ja johdolle vuonna 2008-2009 toteutetusta kehittämistyöstä.
Selvityksen aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi avoimia, mo-nivalinta sekä viisiportaisia likert-tyyppisiä kysymyksiä. Aineisto kerättiin syyskuun 2009 aika-na. Tulokset analysointiin SPSS for windows 16.0-ohjelmalla.
Päivätoiminnan palveluihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä (Ka 8,5). Vastaajat olivat tyyty-väisiä yhteyden saamisesta henkilöstöön tarvittaessa. Omaiset arvioivat henkilöstön ammatil-lisiksi ja luottamuksen arvoisiksi. Asiakkaiden voinnista tiedottamisen osa omaisista koki osin puutteelliseksi. Palvelut koettiin yksilöllisiksi mutta osa omaisista kaipasi keskustelumahdolli-suutta henkilökunnan kanssa. Päivätoiminnan sisältöön oltiin tyytyväisiä, mutta virikkeiden lisääminen ja asiakkaiden mielipiteiden huomioiminen virikkeiden suunnittelussa nousi esiin monessa vastauksessa.