Tapahtuman kansainväliset kävijät ja markkinointi. Case: Kainuun Rastiviikko
Tolonen, Pirjo (2010)
Tolonen, Pirjo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122318895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122318895
Tiivistelmä
Verrattuna Suomen muihin suunnistustapahtumiin Jukolan Viestiin ja Fin5 Suunnistusviikkoon, Kainuun Rastiviikko ei tavoita läheskään yhtä paljon kansainvälisiä suunnistajia. Tämän takia opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vuonna 2010 Kainuun Rastiviikolle, Jukolan Viestiin ja Fin5 Suunnistusviikolle osallistuvien ulkomaalaisten näkemyksiä Kainuun Rastiviikosta kansainvälisenä suunnistusviikkona, sekä selvittää kuinka hyvin markkinointi on tavoittanut ulkomaalaiset suunnistajat. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää syitä, jotka vaikuttavat päätökseen osallistua suunnistustapahtumaan Suomessa sekä mielikuvia Kainuusta matkakohteena ja Kainuun ja Suomen saavutettavuudesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon sisällytettiin myös avoimia, kvalitatiivisia kysymyksiä. Saatu aineisto käsiteltiin SPSS tilasto-ohjelmalla ja graafisten kuvioiden tekemiseen käytettiin Excel-ohjelmaa.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman markkinointia ja siihen kuuluvia markkinoinnillisia asioita. Teoriaosuu-dessa käydään läpi myös kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä matkailun vetovoimatekijöitä.
Tutkimus osoitti, että Kainuun Rastiviikko soveltuu tuotteena kansainvälisille suunnistajille, mutta tapahtuman sijainti ja heikko markkinointi vaikuttavat kansainvälisten kävijöiden määrään tapahtumassa. Tutkimustulosten perusteella järjestämispaikkakunnalla, majoitusvaihtoehdoilla, kulkuyhteyksillä ja saatavilla olevilla tiedolla on merkittävä vaikutus osallistumispäätöstä tehtäessä. Kainuu matkakohteen koettiin tuntemattomana ja ei mielen-kiintoisena.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon sisällytettiin myös avoimia, kvalitatiivisia kysymyksiä. Saatu aineisto käsiteltiin SPSS tilasto-ohjelmalla ja graafisten kuvioiden tekemiseen käytettiin Excel-ohjelmaa.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman markkinointia ja siihen kuuluvia markkinoinnillisia asioita. Teoriaosuu-dessa käydään läpi myös kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä matkailun vetovoimatekijöitä.
Tutkimus osoitti, että Kainuun Rastiviikko soveltuu tuotteena kansainvälisille suunnistajille, mutta tapahtuman sijainti ja heikko markkinointi vaikuttavat kansainvälisten kävijöiden määrään tapahtumassa. Tutkimustulosten perusteella järjestämispaikkakunnalla, majoitusvaihtoehdoilla, kulkuyhteyksillä ja saatavilla olevilla tiedolla on merkittävä vaikutus osallistumispäätöstä tehtäessä. Kainuu matkakohteen koettiin tuntemattomana ja ei mielen-kiintoisena.