Nuorten käsitykset Verohallinnon sähköisistä asiointipalveluista
Saukonoja, Katja (2010)
Saukonoja, Katja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218888
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jokilaaksojen verotoimistolle. Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä oli selvittää Verohallinnon henkilöasiakkaiden sähköisten asiointipalveluiden tunnettavuutta, käyttöä ja käytön esteitä nuorten keskuudessa. Henkilöasiakkaiden sähköisistä asiointipalveluista tutkimukseen otettiin mukaan verokortti verkossa ja veroilmoitus verkossa -palvelut, sekä tilinumeron ilmoittaminen sähköisesti. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa, jonka avulla sähköisiä asiointipalveluja voitaisiin tuoda nuorten tietouteen paremmin.
Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–29 vuotiaat nuoret. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2010 Internet-kyselynä, johon linkki lähetettiin sähköpostitse saatekirjeen kera. Vastauksia saatiin 178 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella nuoret käyttävät sähköisiä asiointipalveluja, mutta he asioivat käyttäen myös muita asiointitapoja. Suurin osa nuorista pitää sähköisiä asiointipalveluja luotettavina, mutta osa epäilee niiden luotettavuutta. Osa nuorista kokee sähköiset asiointipalvelut vaikeaselkosiksi ja toivovat, että palveluja kehitettäisiin niin että ne olisivat helpompikäyttöisiä kaiken ikäisille.
Suurin osa nuorista on tietoisia Verohallinnon henkilöasiakkaille tarjoamista sähköisistä asiointipalveluista, mutta eivät ole käyttäneet niitä.
Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–29 vuotiaat nuoret. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2010 Internet-kyselynä, johon linkki lähetettiin sähköpostitse saatekirjeen kera. Vastauksia saatiin 178 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella nuoret käyttävät sähköisiä asiointipalveluja, mutta he asioivat käyttäen myös muita asiointitapoja. Suurin osa nuorista pitää sähköisiä asiointipalveluja luotettavina, mutta osa epäilee niiden luotettavuutta. Osa nuorista kokee sähköiset asiointipalvelut vaikeaselkosiksi ja toivovat, että palveluja kehitettäisiin niin että ne olisivat helpompikäyttöisiä kaiken ikäisille.
Suurin osa nuorista on tietoisia Verohallinnon henkilöasiakkaille tarjoamista sähköisistä asiointipalveluista, mutta eivät ole käyttäneet niitä.