Taloudenhallinnan koulutusjakso ammattistarttiryhmälle
Nurmi, Margit; Kelander, Mika (2010)
Nurmi, Margit
Kelander, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää neuvonta- ja ohjausprosessi, jonka tuella pilottiryhmän jäsenet oppivat seuraamaan omaa talouttaan sähköisellä järjestelmällä. Seuranta auttaa heitä oman talouden suunnittelussa ja talouden tasapainon hallinnassa sekä ehkäisee ennalta ongelmien syntymistä.
Toteutimme talouden seurantaan ohjaavan kurssin kuuden viikon opetuskertana yhteistyössä Jyväskylän ammattiopiston ammattistarttiryhmän kanssa. Kurssin kohderyhmänä oli kolmetoista
16 – 20 -vuotiasta nuorta. Toteutimme suunnitelman ryhmäohjauksena, jossa käsiteltiin keskeistä oman talouden hallintaan liittyvää tietoa. Henkilökohtaisella keskustelulla selvitimme ryhmäläisten henkilökohtaisia taloustietoja, tietotekniikan hallintaa sekä oman talouden resursseja.
Opetuskertojen päätteeksi kysyimme nuorilta palautetta, josta ilmeni, että nuoret olivat omaksuneet taloudenhallintakurssilla annetut ohjeet ja sisällön ja olivat valmiita jatkamaan heille opetetun sähköisen taloudenseurantataulukon ohjelman käyttöä. Kurssilla pidettyjen tenttien perusteella suurin osa nuorista asennoitui taloudenhallinta-asioihin aikuismaisesti. Nuoret pitivät opetusta tarpeellisena ja hyödyllisenä heidän elämäntilanteessaan.
Opinnäytetyömme on hyödyllinen, koska nuori saa liian vähän opastusta oman talouden seurantaan siirtyessään aikuisuuteen. Taloudenhallintakurssin avulla voidaan vähentää nuorten taloudellisia ongelmia. Taloudenhallintakurssi voidaan toteuttaa uudestaan ammattiopistossa yhteiskuntaopin tunneilla. Työ auttaa toimeksiantajaa tulevaisuudessa vastaavanlaisen kurssin toteuttamisessa.
Toteutimme talouden seurantaan ohjaavan kurssin kuuden viikon opetuskertana yhteistyössä Jyväskylän ammattiopiston ammattistarttiryhmän kanssa. Kurssin kohderyhmänä oli kolmetoista
16 – 20 -vuotiasta nuorta. Toteutimme suunnitelman ryhmäohjauksena, jossa käsiteltiin keskeistä oman talouden hallintaan liittyvää tietoa. Henkilökohtaisella keskustelulla selvitimme ryhmäläisten henkilökohtaisia taloustietoja, tietotekniikan hallintaa sekä oman talouden resursseja.
Opetuskertojen päätteeksi kysyimme nuorilta palautetta, josta ilmeni, että nuoret olivat omaksuneet taloudenhallintakurssilla annetut ohjeet ja sisällön ja olivat valmiita jatkamaan heille opetetun sähköisen taloudenseurantataulukon ohjelman käyttöä. Kurssilla pidettyjen tenttien perusteella suurin osa nuorista asennoitui taloudenhallinta-asioihin aikuismaisesti. Nuoret pitivät opetusta tarpeellisena ja hyödyllisenä heidän elämäntilanteessaan.
Opinnäytetyömme on hyödyllinen, koska nuori saa liian vähän opastusta oman talouden seurantaan siirtyessään aikuisuuteen. Taloudenhallintakurssin avulla voidaan vähentää nuorten taloudellisia ongelmia. Taloudenhallintakurssi voidaan toteuttaa uudestaan ammattiopistossa yhteiskuntaopin tunneilla. Työ auttaa toimeksiantajaa tulevaisuudessa vastaavanlaisen kurssin toteuttamisessa.