Sosiaalisen median palvelun markkinointi ja kehittäminen : Case: Sopulit.com
Koponen, Kalle (2010)
Koponen, Kalle
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118831
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin mahdollisuuksia ja keinoja markkinoida kehitettävää sosiaalisen median palvelua sekä sitä kautta mahdollisesti parantaa kyseisen palvelun käytettävyyttä tulevaisuudessa. Kehitettävän palvelun nimi on Sopulit.com, ja sitä kehitetään tällä hetkellä muutaman henkilön voimin. Työn toimeksiantajana toimii yritys nimeltä Mediatoimisto Kone.
Toimeksiantajayrityksen markkinoinnista puuttui suunnitelmallisuus, joten oli luonnollista tutkia markkinoinnillisia keinoja yritykselle tulevaisuudessa kehitettävää markkinointisuunnitelmaa varten. Suhteellisen helposti muodostuneen SWOT-analyysin myötä ja yrityksen koon huomioon ottaen kävi nopeasti selväksi, että markkinointi tultaisiin toteuttamaan pienellä budjetilla. Tästä syystä suuntaa-antavaksi ja kehitettävään palveluun sopivaksi pääasialliseksi markkinointikeinoksi valittiin ”sovellettu sissimarkkinointi”.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Havaintoaineisto ja pohja palvelua kehittävälle analyysille kerättiin tutkimuskyselyn avulla. Kysely toteutettiin internetkyselynä web-pohjaisen sovelluksen avulla, ja kutsut kyselyn täyttämiseen lähetettiin sähköpostilla sekä yhdellä sosiaalisen median työkalulla. Kyselyyn vastanneet toimivat samalla myös kehitettävän palvelun kohderyhmään kuuluvina potentiaalisina asiakkaina, ja siitä syystä kyselyssä kerättiin tietoa kohderyhmälle soveltuvista markkinointikeinoista sekä mahdollisista kehitystarpeista kohderyhmän jäsenten käyttämästä nykyisestä sosiaalisen median palvelusta, joita voitaisiin mahdollisesti hyödyntää Sopulit.com:n käytettävyyden kehityksessä.
Vastaukset osoittivat, että palveluille, joiden toiminnallisuuden pohjalta Sopulit.com:n perusidea syntyi, on selkeästi kysyntää ja potentiaalisia käyttäjiä. Myös tulevien palveluiden hinnoitteluun saatiin analyysin myötä suuntaviitteitä, ja liikeidean taloudellinen kannattavuus vahvistui.
Toimeksiantajayrityksen markkinoinnista puuttui suunnitelmallisuus, joten oli luonnollista tutkia markkinoinnillisia keinoja yritykselle tulevaisuudessa kehitettävää markkinointisuunnitelmaa varten. Suhteellisen helposti muodostuneen SWOT-analyysin myötä ja yrityksen koon huomioon ottaen kävi nopeasti selväksi, että markkinointi tultaisiin toteuttamaan pienellä budjetilla. Tästä syystä suuntaa-antavaksi ja kehitettävään palveluun sopivaksi pääasialliseksi markkinointikeinoksi valittiin ”sovellettu sissimarkkinointi”.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Havaintoaineisto ja pohja palvelua kehittävälle analyysille kerättiin tutkimuskyselyn avulla. Kysely toteutettiin internetkyselynä web-pohjaisen sovelluksen avulla, ja kutsut kyselyn täyttämiseen lähetettiin sähköpostilla sekä yhdellä sosiaalisen median työkalulla. Kyselyyn vastanneet toimivat samalla myös kehitettävän palvelun kohderyhmään kuuluvina potentiaalisina asiakkaina, ja siitä syystä kyselyssä kerättiin tietoa kohderyhmälle soveltuvista markkinointikeinoista sekä mahdollisista kehitystarpeista kohderyhmän jäsenten käyttämästä nykyisestä sosiaalisen median palvelusta, joita voitaisiin mahdollisesti hyödyntää Sopulit.com:n käytettävyyden kehityksessä.
Vastaukset osoittivat, että palveluille, joiden toiminnallisuuden pohjalta Sopulit.com:n perusidea syntyi, on selkeästi kysyntää ja potentiaalisia käyttäjiä. Myös tulevien palveluiden hinnoitteluun saatiin analyysin myötä suuntaviitteitä, ja liikeidean taloudellinen kannattavuus vahvistui.