Kartläggnin om kunddatabasens inverkan på leveranser : Lagring av den "tysta" informationen
Levin, Henrik (2010)
Levin, Henrik
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118796
Tiivistelmä
Informaatiologistiikalla on ratkaiseva merkitys logistiseen virtaukseen. Tavaran toimitusta on vaikea toteuttaa, jos ei ole tietoa määränpäästä. Keslog Oy:n luona on todettu että dokumentoitu tieto päivittäisistä toimituksista on melko pinnalista verratessa siihen mitä kokeneet kuljettajat tietävät toimituksista. Tämän työn tarkoituksena on ollut parantaa informaatiologistiikkaa luomalla tietokanta johon voi tallentaa käytännön tietoja tavarantoimituksista asiakkaille. Kyseistä tietoa voidaan käyttää kuljetuksenjärjestelijöiden tai kuljettajien toimesta jotta saataisiin selkeämpi käsitys tavarantoimituksista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään informaatiologistiikkaa sekä perusteita tietokannan toimivuudesta. Empiirinen osuus koostuu toimintatutkimuksesta mikä suoritettiin Keslogin Vantaan ajokeskuksessa. Kun tietokanta oli luotu ja tiedot tallennettu, suoritettiin testejä joissa toimitusreittejä vaihdettiin kuljettajien välillä. Tämä tehtiin jotta saataisiin näkemyksiä tiedosta joka oli tallennettu tietokantaan. Tutkimuksen keskeinen kysymys oli, miten koettiin hyöty sekä tarve saada käytännön tietoa toimituksista? Tulokset osoittivat, että tietokantaan tallennetun tiedon tarve ei ollut niin suuri kuljettajille kuin kuljetuksenjärjestäjille. Tiedon hyödyllisyys arvostettiin kuljettajien sekä kuljetuksenjärjestelijöiden osalta. Todettavissa on että työ sai myönteisen tuloksen vaihtoehtoisena ratkaisuna informaatiologistiikan lisäämiseksi Keslogin tavarantoimituksissa.