Vähittäiskaupan myynnin kannattavuuden suunnittelutyökalu
Juutilainen, Annika (2010)
Juutilainen, Annika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018772
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin ja toteutettiin Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n pyynnöstä monikäyttöinen työkalu vähittäiskaupan yritysten myyntien kannattavuuden arviointiin. Työkalun avulla yrittäjä pystyy suunnittelemaan yrityksen käytännön perustoimintoja, kuten ostoja ja myyntejä sekä hinnoittelemaan tuotteensa. Työkalun toiminnoissa huomioidaan yrityksen kannattavuusvaatimukset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan hyödyllinen, toimiva, helposti käytettävä ja visuaalisesti yhdenmukainen apuväline helpottamaan vähittäiskaupan yrittäjän arkea.
Raportin viitekehyksessä käsiteltiin yrityksen kannattavuutta sekä hinnoittelua teorian ja käytännön näkökulmista. Hinnoittelun merkitystä yrityksen kannattavuuteen vaikuttavana tekijänä korostettiin. Raportti sisälsi viitekehyksen lisäksi tietoa opinnäytetyön toimeksiantajasta ja toteutetusta työkalusta sekä oman työn pohdinnan. Raportin lähteinä käytettiin pääasiassa liiketalouden alan kirjallisuutta, joka käsitteli laskentatoimea, kannattavuutta, hinnoittelua ja markkinointia.
Työn tulos oli ohjeistettu Excel-pohjainen laskentataulukko, jonka käyttämisestä oli pyritty tekemään käyttäjälle mahdollisimman helppoa. Työn toteuttamisessa käytettyjä menetelmiä olivat tarpeiden kartoitus, työkalun suunnittelu ja toteutus, testaaminen sekä virheiden korjaaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan hyödyllinen, toimiva, helposti käytettävä ja visuaalisesti yhdenmukainen apuväline helpottamaan vähittäiskaupan yrittäjän arkea.
Raportin viitekehyksessä käsiteltiin yrityksen kannattavuutta sekä hinnoittelua teorian ja käytännön näkökulmista. Hinnoittelun merkitystä yrityksen kannattavuuteen vaikuttavana tekijänä korostettiin. Raportti sisälsi viitekehyksen lisäksi tietoa opinnäytetyön toimeksiantajasta ja toteutetusta työkalusta sekä oman työn pohdinnan. Raportin lähteinä käytettiin pääasiassa liiketalouden alan kirjallisuutta, joka käsitteli laskentatoimea, kannattavuutta, hinnoittelua ja markkinointia.
Työn tulos oli ohjeistettu Excel-pohjainen laskentataulukko, jonka käyttämisestä oli pyritty tekemään käyttäjälle mahdollisimman helppoa. Työn toteuttamisessa käytettyjä menetelmiä olivat tarpeiden kartoitus, työkalun suunnittelu ja toteutus, testaaminen sekä virheiden korjaaminen.