KUOPION ROLL RISTEILYT OY:N ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS
Kautto, Juha (2010)
Kautto, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018742
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana on Kuopion Roll Risteilyt Oy:n toimitusjohtaja Noora Kivi. Roll Risteilyt on matkailualan yritys, jonka toimialana ovat sisävesiristeilyt.
Toimintaan kuuluvat paikallisristeilyt Kallavedellä, viinitila-, teema- ja tilausristeilyt. Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, miten yrityksen sisävesiristeilyitä tulisi kehittää asiakkaiden mielestä. Kehittämisehdotukset kerättiin kvantitatiivisella tutkimuksella,jonka tiedonhankintamenetelmänä oli kyselytutkimus. Yhdessä toimeksiantajan kanssa laadittu kyselylomake oli yksipuolinen A4-arkki. Kysely suoritettiin M/S Queen R-laivalla 1.7.2010–10.8.2010. Tutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 134 kappaletta. Kyselytutkimuksen tulokset syötettiin Sphinx -ohjelmaan, josta taulukoiden avulla saatiin muodostettua tulokset havainnolliseen muotoon.
Kyselylomake jaettiin kolmeen eri osa-alueeseen: mielikuvat Roll Risteilyistä, asiointitiheys ja syyt sekä asiakkaiden taustatietoihin. Lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus antaa yritykselle palautetta ja kehitysideoita vapaasanakenttään. Avoimeen kohtaan vastaajat antoivat yhteensä 52 kommenttia, jotka sisälsivät muutamia hyviä kehitysehdotuksia. Vastaajien kehitysehdotuksista on varmasti hyötyä yrittäjälle tulevaisuudessa. Kokonaisuudessaan tutkimus onnistui hyvin. Tutkimuksen avulla pystyttiin selvittämään asiakkaiden mielipiteiden suuntaa siitä, miten yritys on onnistunut toiminnassaan. Asiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Kuopion Roll Risteilyiden toimintaan. Erityisesti vastaajat pitivät yrityksen henkilökunnan- palveluasenteesta ja ammattitaidosta sekä risteilyreitistä.
Toimintaan kuuluvat paikallisristeilyt Kallavedellä, viinitila-, teema- ja tilausristeilyt. Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, miten yrityksen sisävesiristeilyitä tulisi kehittää asiakkaiden mielestä. Kehittämisehdotukset kerättiin kvantitatiivisella tutkimuksella,jonka tiedonhankintamenetelmänä oli kyselytutkimus. Yhdessä toimeksiantajan kanssa laadittu kyselylomake oli yksipuolinen A4-arkki. Kysely suoritettiin M/S Queen R-laivalla 1.7.2010–10.8.2010. Tutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 134 kappaletta. Kyselytutkimuksen tulokset syötettiin Sphinx -ohjelmaan, josta taulukoiden avulla saatiin muodostettua tulokset havainnolliseen muotoon.
Kyselylomake jaettiin kolmeen eri osa-alueeseen: mielikuvat Roll Risteilyistä, asiointitiheys ja syyt sekä asiakkaiden taustatietoihin. Lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus antaa yritykselle palautetta ja kehitysideoita vapaasanakenttään. Avoimeen kohtaan vastaajat antoivat yhteensä 52 kommenttia, jotka sisälsivät muutamia hyviä kehitysehdotuksia. Vastaajien kehitysehdotuksista on varmasti hyötyä yrittäjälle tulevaisuudessa. Kokonaisuudessaan tutkimus onnistui hyvin. Tutkimuksen avulla pystyttiin selvittämään asiakkaiden mielipiteiden suuntaa siitä, miten yritys on onnistunut toiminnassaan. Asiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Kuopion Roll Risteilyiden toimintaan. Erityisesti vastaajat pitivät yrityksen henkilökunnan- palveluasenteesta ja ammattitaidosta sekä risteilyreitistä.