JYVÄSKYLÄ JAGUARS RY:N MARKKINOINNIN SUUNNITTELU : Markkinoinnin kehittämisen lähtökohtia
Koukkunen, Nelli; Kyllönen, Jonna (2010)
Koukkunen, Nelli
Kyllönen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018721
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin teoreettisten ja empiiristen tutkimusten avulla määrittelemään ja ymmärtämään markkinoinnin suunnittelun lähtökohtia Jyväskylä Jaguars ry:lle. Työssä tutkittiin, miten valitut seuran toiminnan aktiivit jäsentävät käsitystään markkinoinnista ja sen suunnittelusta. Tutkimustehtävänä oli tutkia, mitä seurassa toiminnasta vastaavat ymmärtävät markkinoinnista ja mitä tietoa heiltä puuttuu, jotta markkinointisuunnitelma voitaisiin rakentaa. Tavoitteena oli, että työn tilaaja saa perustietoja markkinoinnin kehittämisen lähtökohdista, jotta Jyväskylä Jaguars ry pystyisi myöhemmin laatimaan toimivan markkinointisuunnitelman. Tutkimuksen teoreettisena tavoitteena oli kuvata urheiluorganisaatiolle markkinoinnin suunnittelun keskeiset sisällöt. Työn tilaajana oli Jyväskylä Jaguars ry ja seuran yhteyshenkilönä toimi Sari Kuosmanen.
Työ jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin Jyväskylä Jaguars ry:n toimintaa ja teoreettinen viitekehys, joka sisälsi lähtökohta-analyysin, markkinointistrategian ja markkinointitoimenpiteet. Toisessa osassa käsiteltiin tutkimuksen ongelmat, tutkimusmenetelmä ja tutkimusaineiston käsittely- ja analysointitapa. Viimeisessä osassa käytiin läpi tutkimuksen tulokset ja niiden analysointi. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että seurassa tiedettiin paljon markkinoinnista, mutta yhteistä näkemystä markkinoinnin tavoitteesta ja mahdollisesta markkinointistrategiasta oli hankala löytää. Seurassa oli eri näkemyksiä toiminnan tavoitteista ja keinoista saavuttaa asetettuja päämääriä. Osa oli kuitenkin samaa mieltä siitä, että tavoitteena oli kasvaa ja olla isompi seura tulevaisuudessa eli harrastajamäärien kasvuun haluttiin panostaa.
Näin ollen kehitettävää löytyi markkinoinnin perusteiden selvittämisestä sekä selkeän tavoitteen ja toiminta-ajatuksen luonnista markkinoinnin perustaksi. Erityisesti tämä koski käsitteiden määrittelyä, markkinoinnin suunnitteluun kuuluvien isompien asiakokonaisuuksien hahmottamista ja niiden jäsentelyä suhteessa toisiinsa.
Työ jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin Jyväskylä Jaguars ry:n toimintaa ja teoreettinen viitekehys, joka sisälsi lähtökohta-analyysin, markkinointistrategian ja markkinointitoimenpiteet. Toisessa osassa käsiteltiin tutkimuksen ongelmat, tutkimusmenetelmä ja tutkimusaineiston käsittely- ja analysointitapa. Viimeisessä osassa käytiin läpi tutkimuksen tulokset ja niiden analysointi. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että seurassa tiedettiin paljon markkinoinnista, mutta yhteistä näkemystä markkinoinnin tavoitteesta ja mahdollisesta markkinointistrategiasta oli hankala löytää. Seurassa oli eri näkemyksiä toiminnan tavoitteista ja keinoista saavuttaa asetettuja päämääriä. Osa oli kuitenkin samaa mieltä siitä, että tavoitteena oli kasvaa ja olla isompi seura tulevaisuudessa eli harrastajamäärien kasvuun haluttiin panostaa.
Näin ollen kehitettävää löytyi markkinoinnin perusteiden selvittämisestä sekä selkeän tavoitteen ja toiminta-ajatuksen luonnista markkinoinnin perustaksi. Erityisesti tämä koski käsitteiden määrittelyä, markkinoinnin suunnitteluun kuuluvien isompien asiakokonaisuuksien hahmottamista ja niiden jäsentelyä suhteessa toisiinsa.