Jälleenmyyntisopimus kansainvälisessä kaupassa Euroopan unionin sisällä
Kaltiokumpu, Marianne (2010)
Kaltiokumpu, Marianne
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli jälleenmyyntiyritys LHA-Import Espoosta. Yritys maahantuo sisustus- ja lahjatavaraa sekä kattaustarvikkeita Ranskasta, Ruotsista, Italiasta ja Portugalista. LHA-Import jälleenmyy tuotteet edelleen Suomessa. Jälleenmyyntitoiminta yrityksessä aloitettiin vuonna 2003.
Opinnäytetyön aiheena oli jälleenmyyntisopimus kansainvälisessä kaupassa Euroopan Unionin sisällä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta jälleenmyyntisopimuksen sopimuskohtien yksityiskohtaisen määrittelyn tärkeydestä. Lisäksi tavoitteena oli tuoda keskitetysti esille seikat, joilla on olennaista merkitystä jälleenmyyntisopimuksia tehtäessä. Päämääränä oli luoda sellainen työ, jota pienet ja keskisuuret yritykset voivat ongelmitta käyttää tietolähteenä sopimusten tekemisessä aloittaessaan tai harjoittaessaan jälleenmyyntiä. Edelleen tavoitteena oli teoriapohjaa ja tutkimusosuutta hyödyntäen luoda toimeksiantoyritykselle sopimusmalli jälleenmyyntiin. Yrityksellä ei ollut olemassa valmista sopimusmallia kauppasopimusten tekemiseen vaan kaikki sovittiin suullisesti tai sähköpostitse. Sopimuksia ei erikseen allekirjoitettu.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Puolistrukturoitua teemahaastattelua apuna käyttäen haastateltiin kuutta suomalaista jälleenmyyntiyrityksen edustajaa. Haastattelun avulla tutkittiin, mistä seikoista kyseiset yritykset sopivat päämiestensä kanssa harjoittaessaan jälleenmyyntiä, sekä miten sopimukset allekirjoitettiin ja dokumentoitiin. Lisäksi selvitettiin, mitkä haastateltavien mielestä olivat tärkeitä sopimuskohtia tällaisessa kaupankäynnissä ja miksi juuri ne seikat olivat olennaisia. Haastattelut toteutettiin keväällä 2010.
Tulokset toivat esille seikat, joita jälleenmyyntisopimusta tehtäessä oli otettava huomioon. Jälleenmyyntiyritysten välillä sopimusten sisällöissä oli suuria eroja ja sisältö vaihteli pelkästään saman yrityksen eri päämiesten välillä. Sopimusten raamit ilmenivät kaikilla kuitenkin poikkeuksetta. Jälleenmyyntisopimuksen lakiasioista yritysten oli hankala päästä päämiehen kanssa yhteisymmärrykseen. Lisäksi joidenkin sopimuskohtien esille ottaminen sopimuksessa riippui siitä, minkälaista tavaraa yritys jälleenmyi.
Opinnäytetyön aiheena oli jälleenmyyntisopimus kansainvälisessä kaupassa Euroopan Unionin sisällä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta jälleenmyyntisopimuksen sopimuskohtien yksityiskohtaisen määrittelyn tärkeydestä. Lisäksi tavoitteena oli tuoda keskitetysti esille seikat, joilla on olennaista merkitystä jälleenmyyntisopimuksia tehtäessä. Päämääränä oli luoda sellainen työ, jota pienet ja keskisuuret yritykset voivat ongelmitta käyttää tietolähteenä sopimusten tekemisessä aloittaessaan tai harjoittaessaan jälleenmyyntiä. Edelleen tavoitteena oli teoriapohjaa ja tutkimusosuutta hyödyntäen luoda toimeksiantoyritykselle sopimusmalli jälleenmyyntiin. Yrityksellä ei ollut olemassa valmista sopimusmallia kauppasopimusten tekemiseen vaan kaikki sovittiin suullisesti tai sähköpostitse. Sopimuksia ei erikseen allekirjoitettu.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Puolistrukturoitua teemahaastattelua apuna käyttäen haastateltiin kuutta suomalaista jälleenmyyntiyrityksen edustajaa. Haastattelun avulla tutkittiin, mistä seikoista kyseiset yritykset sopivat päämiestensä kanssa harjoittaessaan jälleenmyyntiä, sekä miten sopimukset allekirjoitettiin ja dokumentoitiin. Lisäksi selvitettiin, mitkä haastateltavien mielestä olivat tärkeitä sopimuskohtia tällaisessa kaupankäynnissä ja miksi juuri ne seikat olivat olennaisia. Haastattelut toteutettiin keväällä 2010.
Tulokset toivat esille seikat, joita jälleenmyyntisopimusta tehtäessä oli otettava huomioon. Jälleenmyyntiyritysten välillä sopimusten sisällöissä oli suuria eroja ja sisältö vaihteli pelkästään saman yrityksen eri päämiesten välillä. Sopimusten raamit ilmenivät kaikilla kuitenkin poikkeuksetta. Jälleenmyyntisopimuksen lakiasioista yritysten oli hankala päästä päämiehen kanssa yhteisymmärrykseen. Lisäksi joidenkin sopimuskohtien esille ottaminen sopimuksessa riippui siitä, minkälaista tavaraa yritys jälleenmyi.