Läpi elämän sävyjen, kautta kaikuisten tilojen : Äänellisen tilan suunnittelusta dokumenttielokuvaan
Suutari, Hanna-Mari (2010)
Suutari, Hanna-Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718662
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee pääosin äänellisen tilan suunnittelua dokumenttielokuvaan. Tämä tarkoittaa paitsi oikeanlaisten kaikujen, kuulokulmien ja monikanavaäänen suomien mahdollisuuksien pohdintaa, myös dokumenttiin sopivien äänikerrosten valitsemista elokuvan ambienssiraidoille; tarvitsevathan kaiut rinnalleen myös ne tuottavat merkitykselliset äänet. Oikeanlaisilla valinnoilla on mahdollista päätyä niin esteettisesti kuin eettisestikin äänellisiin ratkaisuihin, jotka mahdollisimman hyvin palvelevat dokumenttielokuvan sisäistä maailmaa.
Yhdistämällä opinnäytteen teoria ja projektiosuus, dokumenttielokuva ”Duende-Kaikki elämän sävyt”, voidaan todeta myös äänisuunnittelun tarpeellisuus heti elokuvan ensimetreiltä saakka. Kuljettamalla ääntä ja kuvaa vahvasti toisiinsa sidottuina elementteinä aina käsikirjoitusvaiheesta saakka, on elokuvaan mahdollista rakentaa luovia audiovisuaalisia ratkaisuja; siinä missä kuva määrittää kuultavaa ääntä, on äänellä mahdollista myös määrittää valkokankaalla nähtävää kuvaa.
Yhdistämällä opinnäytteen teoria ja projektiosuus, dokumenttielokuva ”Duende-Kaikki elämän sävyt”, voidaan todeta myös äänisuunnittelun tarpeellisuus heti elokuvan ensimetreiltä saakka. Kuljettamalla ääntä ja kuvaa vahvasti toisiinsa sidottuina elementteinä aina käsikirjoitusvaiheesta saakka, on elokuvaan mahdollista rakentaa luovia audiovisuaalisia ratkaisuja; siinä missä kuva määrittää kuultavaa ääntä, on äänellä mahdollista myös määrittää valkokankaalla nähtävää kuvaa.