Venäläisten palkkaaminen kuljetusalalle: Mitä haasteita suomalainen yrittäjä kohtaa?
Pohjonen, Sari (2010)
Pohjonen, Sari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718601
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään venäläisten Suomeen työllistymiseen liittyviä haasteita. Aihe on rajattu koskemaan kuljetusalaa ja näkökulmana pidetään suomalaisia yrittäjiä. Tutkimukseen haasteet ovat valikoituneet lähdekirjallisuuden ja kerättyjen haastattelujen perusteella, joten ne ovat ajankohtaisia suomalaisille työnantajille.
Työ on tehty käyttäen kvalitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistoa hankittiin lukemalla lähdekirjallisuutta aiheesta ja tekemällä kuusi haastattelua. Haastattelut ovat puolistrukturoituja, ja kaikille yhteistä on haastattelun teeman pysyminen samana. Kolme haastattelua on asiantuntijalausuntoja ja ne löytyvät litteroituna liitteistä. Toiset kolme haastattelua on suomalaisten kuljetusyrityksien antamia. Kaikista haastatteluista sai arvokasta käytännön tietoa empiriaosaan.
Teoriaosan alussa on esitelty venäläisiä työntekijöitä Suomessa. Kappaleesta kaksi löytyy myös haasteita, siinä on käsitelty esimerkiksi venäläisen työvoiman löytymistä ja rekrytointia. Kappale kolme perustuu suomalaisen ja venäläisen työvoiman kulttuurieroihin, joihin jokainen venäläistä työvoimaa palkkaava törmää. Kappaleet neljä ja viisi paneutuvat oleskelulupa-asioihin ensiksi yleisellä tasolla ja sitten työntekijän oleskelulupaan, joka on pakollinen Suomeen ansiotyöhön tulevalle venäläiselle. Haastattelujen purku ja tulokset esitellään kappaleessa kuusi.
Työn tavoitteena oli saada ajankohtaista informaatiota suomalaisille työnantajille samaan pakettiin. Opinnäytetyössä on pidetty tärkeänä käytännönläheisyyttä, joten empiriaosan tuoma tieto valikoi teoriaosaan tulevia aiheita. Työn tuloksista voi poimia esille niitä haasteita ja ratkaisuja, joita suomalaiset kuljetusalalla ovat kohdanneet. Tuloksista voidaan päätellä venäläisen työvoiman tarpeellisuus alalla sekä kuinka positiivinen ilmiö venäläiset kuljetusalalla ovat. He ovat suomalaiselle yrittäjälle kilpailuvaltti, sillä kuljetusala Suomessa on erittäin kilpailuherkkä.
Työ on tehty käyttäen kvalitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistoa hankittiin lukemalla lähdekirjallisuutta aiheesta ja tekemällä kuusi haastattelua. Haastattelut ovat puolistrukturoituja, ja kaikille yhteistä on haastattelun teeman pysyminen samana. Kolme haastattelua on asiantuntijalausuntoja ja ne löytyvät litteroituna liitteistä. Toiset kolme haastattelua on suomalaisten kuljetusyrityksien antamia. Kaikista haastatteluista sai arvokasta käytännön tietoa empiriaosaan.
Teoriaosan alussa on esitelty venäläisiä työntekijöitä Suomessa. Kappaleesta kaksi löytyy myös haasteita, siinä on käsitelty esimerkiksi venäläisen työvoiman löytymistä ja rekrytointia. Kappale kolme perustuu suomalaisen ja venäläisen työvoiman kulttuurieroihin, joihin jokainen venäläistä työvoimaa palkkaava törmää. Kappaleet neljä ja viisi paneutuvat oleskelulupa-asioihin ensiksi yleisellä tasolla ja sitten työntekijän oleskelulupaan, joka on pakollinen Suomeen ansiotyöhön tulevalle venäläiselle. Haastattelujen purku ja tulokset esitellään kappaleessa kuusi.
Työn tavoitteena oli saada ajankohtaista informaatiota suomalaisille työnantajille samaan pakettiin. Opinnäytetyössä on pidetty tärkeänä käytännönläheisyyttä, joten empiriaosan tuoma tieto valikoi teoriaosaan tulevia aiheita. Työn tuloksista voi poimia esille niitä haasteita ja ratkaisuja, joita suomalaiset kuljetusalalla ovat kohdanneet. Tuloksista voidaan päätellä venäläisen työvoiman tarpeellisuus alalla sekä kuinka positiivinen ilmiö venäläiset kuljetusalalla ovat. He ovat suomalaiselle yrittäjälle kilpailuvaltti, sillä kuljetusala Suomessa on erittäin kilpailuherkkä.