Rauha Trio Avoin Yhtiö : lapsen kengistä kohti teini-ikää
Markkula, Aapo (2010)
Markkula, Aapo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kiteyttää Rauha Trio Avoin Yhtiön kahdeksanvuotisen menestyksekkään toiminnan opit ja kokemukset yksiin kansiin. Samalla luodataan tulevaisuuden haasteita ja kehitysmahdollisuuksia. Tässä pureudutaan erityisesti osa-aikaisesti harrastepohjalta toteutetun pienen yrityksen haasteisiin.
Tämä työ tuo esille verkostoitumisen ja luodun verkoston tärkeyden onnistumiselle kulttuurin tuottamisen alalla, erityisesti pienen yrityksen tilanteessa. Verkosto on erittäin tärkeä elementti viestinnän ja kohderyhmän tavoittamisen kannalta. Kilpailutilanne muuttuu jatkuvasti ja siihen mukautuminen vaatii hereillä pysymistä ja ajankohtaisten trendien mukana kehittymistä.
Työssä kuvataan yrityksen alkutaival ja kriittisesti tarkastellaan sen nykytilaa SWOT-analyysin avulla. Analyysissä on tutkittu mitkä vuoden 2004 heikkoudet on saatu muutettua vahvuuksiksi. Uudet vahvuudet ovat vakiintunut asema tunnettuna tapahtumana ja kertynyt yrittäjäkokemus. Digitaalisuus on arvioitu uudeksi uhkaksi vuoden 2010 tilanteessa.
Tuotekehitys on johtanut siihen, että pelkästä DJ-soitosta kokonaispaketti on laajentunut kattamaan kaikki tänä päivänä ravintoloiden pyytämät laatutapahtuman elementit. Tuotteistaminen ja uusien ajankohtaisten artistien esille tuominen on saanut fyysisen tuotteen muodon Rauha Recordsin Rauha Trio Presents: It’s Cookin’ Vol. 1 levyissä. Tuotekehitys on auttanut meitä kohtaamaan alan haasteet, erityisesti koventuneen kilpailun.
Brändin rakentamisessa sosiaalisella medialla on keskeinen rooli yhdessä korkealaatuisen graafisen viestinnän ja tinkimättömän laadun kanssa.
Opinnäytetyönä tuotettiin kaksi Soul Kitchen Club tapahtumaa syys-marraskuussa 2010. Tässä prosessissa kuvataan miten pienyritys voi toteuttaa rajatuilla resursseilla laadukkaita ja monipuolisia tapahtumia. Tapahtumien onnistumista arvioitiin haastattelututkimuksen avulla. Tutkimus osoittaa Rauha Trion brändin olevan vankalla pohjalla. Brändiä kuvattiin laadukkaaksi, monipuoliseksi ja mielenkiintoiseksi. Haastattelulla pyrittiin myös kartoittamaan alan tulevia trendejä. Suurimmat haasteet tulevat olemaan kiristyvä kilpailu erityisesti massajuottoloiden taholta ja toisaalta korkealaatuiseen sisältöön fokusoituneiden yrittäjien suunnalta.
Brändiselvitys tulee toimimaan hyvänä pohjana Rauha Trion vuoden 2011 kehittämiselle.
Tämä työ tuo esille verkostoitumisen ja luodun verkoston tärkeyden onnistumiselle kulttuurin tuottamisen alalla, erityisesti pienen yrityksen tilanteessa. Verkosto on erittäin tärkeä elementti viestinnän ja kohderyhmän tavoittamisen kannalta. Kilpailutilanne muuttuu jatkuvasti ja siihen mukautuminen vaatii hereillä pysymistä ja ajankohtaisten trendien mukana kehittymistä.
Työssä kuvataan yrityksen alkutaival ja kriittisesti tarkastellaan sen nykytilaa SWOT-analyysin avulla. Analyysissä on tutkittu mitkä vuoden 2004 heikkoudet on saatu muutettua vahvuuksiksi. Uudet vahvuudet ovat vakiintunut asema tunnettuna tapahtumana ja kertynyt yrittäjäkokemus. Digitaalisuus on arvioitu uudeksi uhkaksi vuoden 2010 tilanteessa.
Tuotekehitys on johtanut siihen, että pelkästä DJ-soitosta kokonaispaketti on laajentunut kattamaan kaikki tänä päivänä ravintoloiden pyytämät laatutapahtuman elementit. Tuotteistaminen ja uusien ajankohtaisten artistien esille tuominen on saanut fyysisen tuotteen muodon Rauha Recordsin Rauha Trio Presents: It’s Cookin’ Vol. 1 levyissä. Tuotekehitys on auttanut meitä kohtaamaan alan haasteet, erityisesti koventuneen kilpailun.
Brändin rakentamisessa sosiaalisella medialla on keskeinen rooli yhdessä korkealaatuisen graafisen viestinnän ja tinkimättömän laadun kanssa.
Opinnäytetyönä tuotettiin kaksi Soul Kitchen Club tapahtumaa syys-marraskuussa 2010. Tässä prosessissa kuvataan miten pienyritys voi toteuttaa rajatuilla resursseilla laadukkaita ja monipuolisia tapahtumia. Tapahtumien onnistumista arvioitiin haastattelututkimuksen avulla. Tutkimus osoittaa Rauha Trion brändin olevan vankalla pohjalla. Brändiä kuvattiin laadukkaaksi, monipuoliseksi ja mielenkiintoiseksi. Haastattelulla pyrittiin myös kartoittamaan alan tulevia trendejä. Suurimmat haasteet tulevat olemaan kiristyvä kilpailu erityisesti massajuottoloiden taholta ja toisaalta korkealaatuiseen sisältöön fokusoituneiden yrittäjien suunnalta.
Brändiselvitys tulee toimimaan hyvänä pohjana Rauha Trion vuoden 2011 kehittämiselle.