Tapahtumamarkkinointi asiakashankinnan keinona: Case Riverco
Talja, Katri (2010)
Talja, Katri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718568
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se käsittelee tapahtuma-markkinointia asiakashankinnan keinona. Työhön sisältyy lisäksi tapahtuman järjestäminen kohdeyritykselle RiverColle.
Työn ensimmäinen luku kertoo markkinointiviestinnän osa-alueista ja etenee myynninedistämisen keinoihin. Tapahtumamarkkinointi on yksi myynninedistä-misen keinoista. Luvun teoriaosassa selvennetään enemmän käsitettä tapahtuma-markkinointi ja siihen liittyviä seikkoja.
Kohdeyrityksessä RiverCossa järjestettiin 4.11.2010 asiakasilta, joka perustui tä-män opinnäytetyön suunnitelmiin. Kolmannessa luvussa kerrotaan lisää tämän asiakasillan suunnittelusta, ja kaikesta mitä pitää ottaa huomioon tapahtumaa järjestettäessä.
Asiakasiltaan osallistui lähes 70 asiakasta. Asiakasillan aikana toteutettiin mielipidekysely, jossa kysyttiin asiakkaiden mielipidettä ohjelmasta, valikoimasta ja illan onnistumisesta. Tämän kyselyn perusteella selvitettiin, kannattaako asia-kasiltaa järjestää uudelleen. Kyselyn tulokset esitellään luvussa neljä.
Asiakasillan tavoitteena oli saada uusia kanta-asiakkaita ja vahvistaa jo olemassa olevia suhteita. Lisäksi tavoitteena oli kehittää yrityskuvaa, myydä yrityksen tuotteita ja kehittää asiakkaiden mielikuvaa RiverCon laajasta vaatevalikoimasta.
Työn lopussa pohditaan kuinka tapahtuma onnistui suunnitelmiin nähden ja täyt-tyikö tapahtuman tavoite.
Opinnäytetyön tavoite järjestää tapahtuma onnistui hyvin ja mielipidetutkimuksen perusteella asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaavia tapahtumia yrityksessä kannattaa järjestää jatkossakin.
Työn ensimmäinen luku kertoo markkinointiviestinnän osa-alueista ja etenee myynninedistämisen keinoihin. Tapahtumamarkkinointi on yksi myynninedistä-misen keinoista. Luvun teoriaosassa selvennetään enemmän käsitettä tapahtuma-markkinointi ja siihen liittyviä seikkoja.
Kohdeyrityksessä RiverCossa järjestettiin 4.11.2010 asiakasilta, joka perustui tä-män opinnäytetyön suunnitelmiin. Kolmannessa luvussa kerrotaan lisää tämän asiakasillan suunnittelusta, ja kaikesta mitä pitää ottaa huomioon tapahtumaa järjestettäessä.
Asiakasiltaan osallistui lähes 70 asiakasta. Asiakasillan aikana toteutettiin mielipidekysely, jossa kysyttiin asiakkaiden mielipidettä ohjelmasta, valikoimasta ja illan onnistumisesta. Tämän kyselyn perusteella selvitettiin, kannattaako asia-kasiltaa järjestää uudelleen. Kyselyn tulokset esitellään luvussa neljä.
Asiakasillan tavoitteena oli saada uusia kanta-asiakkaita ja vahvistaa jo olemassa olevia suhteita. Lisäksi tavoitteena oli kehittää yrityskuvaa, myydä yrityksen tuotteita ja kehittää asiakkaiden mielikuvaa RiverCon laajasta vaatevalikoimasta.
Työn lopussa pohditaan kuinka tapahtuma onnistui suunnitelmiin nähden ja täyt-tyikö tapahtuman tavoite.
Opinnäytetyön tavoite järjestää tapahtuma onnistui hyvin ja mielipidetutkimuksen perusteella asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaavia tapahtumia yrityksessä kannattaa järjestää jatkossakin.