Graafisen ohjeiston, verkkosivujen ja markkinointimateriaalin suunnittelu ja tuottaminen, case Tmi Hiliman siivous
Kämäräinen, Niko; Kumpulainen, Marko (2010)
Kämäräinen, Niko
Kumpulainen, Marko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618546
Tiivistelmä
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettiin graafinen ohjeisto, verkkosivut ja markkinoinnin perusmateriaalia lapinlahtelaiselle siivouspalveluyritykselle T:mi Hiliman siivoukselle. Yritys on toiminut vuodesta 2003 työllistäen nykyään yrittäjän lisäksi neljä vakituista työntekijää. T:mi Hiliman siivous palvelee paikallisia yksityis- ja yritysasiakkaita. Toimeksiantajalla ei ole aiemmin ollut verkkosivuja eikä yhtenäistä linjaa graafiselle ulkoasulle, mikä antoi hyvän lähtökohdan tehdä yhdenmukaista markkinointimateriaalia.
Graafinen ohjeisto antaa selkeät ohjeet värien ja fonttien käytöstä painomateriaaleissa sekä säh-köisessä muodossa. Graafisen ohjeiston tarkoituksena on toimia ohjenuorana tulevien markkinoin-timateriaalien sekä muun vastaavan materiaalin suunnittelussa ja toteutuksessa. Graafisten elementtien toteutuksessa käytettiin apuna GIMP -kuvankäsittelyohjelmaa.
Verkkosivut tehtiin välittämään asiakkaille tietoa yrityksestä ja sen palveluista. Tavoitteeksi asetettiin, että valmiiden verkkosivujen tulee olla selkeät ja helppokäyttöiset. Verkkosivut luotiin Kompozer-verkkosivueditorilla.
Työn edetessä toimeksiantajaan pidettiin jatkuvasti yhteyttä kuunnellen toimeksiantajan mielipiteitä tuotetusta materiaalista. Tällä tavoin voitiin tuottaa mahdollisimman tarkasti toimeksiantajan vaati-musten mukaista materiaalia. Opinnäytetyö tehtiin huhti-joulukuussa 2010. Toimeksiantajan mark-kinoinnin kehittämistä voi tulevaisuudessa jatkaa esimerkiksi ottamalla käyttöön sosiaalisen median mahdollisuudet vuorovaikutteisuuden lisäämiseksi.
Graafinen ohjeisto antaa selkeät ohjeet värien ja fonttien käytöstä painomateriaaleissa sekä säh-köisessä muodossa. Graafisen ohjeiston tarkoituksena on toimia ohjenuorana tulevien markkinoin-timateriaalien sekä muun vastaavan materiaalin suunnittelussa ja toteutuksessa. Graafisten elementtien toteutuksessa käytettiin apuna GIMP -kuvankäsittelyohjelmaa.
Verkkosivut tehtiin välittämään asiakkaille tietoa yrityksestä ja sen palveluista. Tavoitteeksi asetettiin, että valmiiden verkkosivujen tulee olla selkeät ja helppokäyttöiset. Verkkosivut luotiin Kompozer-verkkosivueditorilla.
Työn edetessä toimeksiantajaan pidettiin jatkuvasti yhteyttä kuunnellen toimeksiantajan mielipiteitä tuotetusta materiaalista. Tällä tavoin voitiin tuottaa mahdollisimman tarkasti toimeksiantajan vaati-musten mukaista materiaalia. Opinnäytetyö tehtiin huhti-joulukuussa 2010. Toimeksiantajan mark-kinoinnin kehittämistä voi tulevaisuudessa jatkaa esimerkiksi ottamalla käyttöön sosiaalisen median mahdollisuudet vuorovaikutteisuuden lisäämiseksi.