Kausivaihtelut hypermarketin kosmetiikkamyynnissä ja toimenpiteet kausivaihteluiden tasaamiseksi
Välimaa, Elina (2010)
Välimaa, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ilmeneekö hypermarketin kosmetiikkamyynnissä kausivaihteluita kesäkuukausissa ja jos kausivaihteluita ilmenee, miten muissa hypermarketeissa kausivaihteluita on pyritty tasaamaan. Kesäkuukausiksi määritettiin kuukaudet toukokuu, kesäkuu ja heinäkuu.
Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena, tutkimuksen kohteena olleen hypermarketin myyntiraporteista kahden vuoden ajalta. Työn toimeksiantajana toimi eräs länsisuomalainen hypermarket. Myyntiraporttien myyntejä käsiteltiin Microsoft Excel-ohjelmalla, jonka kaavoja apuna käyttäen haettiin kyseessä olevien vuosien kesäajalle ja muille vuoden kuukausille myynnin keskiarvot. Myynnin muutoksia käsiteltiin prosentuaalisesti ja tuloksia selvennettiin kaavioiden avulla.
Työn toisessa vaiheessa haastateltiin kolmesta, samaan ketjuun kuuluvista länsi- ja keskisuomen hypermarketeista, osastopäälliköitä ja kosmetiikan vastuumyyjiä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat heidän mielestään vaikuttavat tutkimuksessa esille tulleiden kosmetiikan segmenttien kausivaihteluihin ja miten heidän marketeissaan kosmetiikan kausivaihteluita on pyritty tasaamaan.
Tutkimuksessa selvisi, että hypermarketin kosmetiikan myynnissä ilmenee selkeitä kausivaihteluita kesäkuukausina. Etenkin tietyt segmentit todettiin herkemmiksi kausivaihteluille kuin toiset segmentit. Haastatteluissa selvisi, että osastopäälliköiden ja kosmetiikan vastuumyyjien mielestä kosmetiikan kausivaihtelut ovat seurausta luonnollisesta muutoksesta kosmetiikan käytössä kesäaikana ja näin ollen katsottiin, ettei suuria muutoksia kausivaihteluihin saada myymälässä tehtävillä toimenpiteillä. Haastateltavien mielestä kausivaihteluita voitaisiin kuitenkin mahdollisesti vähän tasata esimerkiksi muuttamalla kausivaihteluille herkkien tuoteryhmien esillepanoja ja käyttämällä hintatarjouksia.
Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena, tutkimuksen kohteena olleen hypermarketin myyntiraporteista kahden vuoden ajalta. Työn toimeksiantajana toimi eräs länsisuomalainen hypermarket. Myyntiraporttien myyntejä käsiteltiin Microsoft Excel-ohjelmalla, jonka kaavoja apuna käyttäen haettiin kyseessä olevien vuosien kesäajalle ja muille vuoden kuukausille myynnin keskiarvot. Myynnin muutoksia käsiteltiin prosentuaalisesti ja tuloksia selvennettiin kaavioiden avulla.
Työn toisessa vaiheessa haastateltiin kolmesta, samaan ketjuun kuuluvista länsi- ja keskisuomen hypermarketeista, osastopäälliköitä ja kosmetiikan vastuumyyjiä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat heidän mielestään vaikuttavat tutkimuksessa esille tulleiden kosmetiikan segmenttien kausivaihteluihin ja miten heidän marketeissaan kosmetiikan kausivaihteluita on pyritty tasaamaan.
Tutkimuksessa selvisi, että hypermarketin kosmetiikan myynnissä ilmenee selkeitä kausivaihteluita kesäkuukausina. Etenkin tietyt segmentit todettiin herkemmiksi kausivaihteluille kuin toiset segmentit. Haastatteluissa selvisi, että osastopäälliköiden ja kosmetiikan vastuumyyjien mielestä kosmetiikan kausivaihtelut ovat seurausta luonnollisesta muutoksesta kosmetiikan käytössä kesäaikana ja näin ollen katsottiin, ettei suuria muutoksia kausivaihteluihin saada myymälässä tehtävillä toimenpiteillä. Haastateltavien mielestä kausivaihteluita voitaisiin kuitenkin mahdollisesti vähän tasata esimerkiksi muuttamalla kausivaihteluille herkkien tuoteryhmien esillepanoja ja käyttämällä hintatarjouksia.