Hyvä lounas - laatutekijät ja asiakkaiden toiveet : kehityskohteena ravintola Amarillon lounas
Markkanen, Henna; Nousiainen, Tuija (2010)
Markkanen, Henna
Nousiainen, Tuija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618533
Tiivistelmä
Ravintolan toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaat, jotka siellä asioidessaan tuovat yritykseen rahaa. Asiakastyytyväisyys taas takaa sen, että asiakas palaa ravintolaan uudestaan. Lounasruokailu on ravintoloille haasteellista, koska siitä jäävä kate on yleensä alhainen. Ravintoloiden tulisi siis osata valmistaa asiakkaille hyvää ja edullista ruokaa niin, että se on yritykselle kannattavaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuopiolaisen ravintola Amarillon lounasasiakkaiden tyytyväisyyttä Amarillossa tarjottavaan lounaaseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä asioita asiakkaat pitävät tärkeinä lounasruokailussa ja haluavatko he lounaan tarjottavan noutopöydästä vai lautasannoksina.
Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus Ravintola Amarillon lounasasiakkaille. Kysely toteutettiin kolmena päivänä maaliskuussa 2010 käyttämällä kyselylomaketta, joka jaettiin lounasasiakkaille ruokailun yhteydessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 82 Amarillon lounasasiakasta. Opinnäytetyössä kerrotaan lounasruokatutkimuksen lisäksi ruoan laatutekijöistä sekä ruokalistasuunnittelun eri vaiheista ja siinä huomioon otettavista asioista.
Tulosten mukaan Amarillon lounasruokakyselyyn vastanneista (n=82) lounasasiakkaista suurin osa, 75 vastaajaa, arvostaa lounasruokailussa eniten ruoan makua. Seuraavaksi tärkeimpänä kyselyyn vastanneista asiakkaista 51 pitää terveellisyyttä ja 48 hintaa. Tarjoilutapana kyselyyn vastanneet suosivat enemmän noutopöytä- kuin lautasannostarjoilua. Vastaajista 61 (n=82) haluaa syödä lounaansa noutopöydästä.
Opinnäytetyöstä toivotaan olevan hyötyä toimeksiantajalle lounaslistaa uudistaessa, mutta se voi olla hyödyksi myös opiskelijoille sekä kaikille ruokapalveluissa työskenteleville, jotka tarvitsevat tietoa ruoan laatutekijöistä ja ruokalistasuunnittelusta.
Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus Ravintola Amarillon lounasasiakkaille. Kysely toteutettiin kolmena päivänä maaliskuussa 2010 käyttämällä kyselylomaketta, joka jaettiin lounasasiakkaille ruokailun yhteydessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 82 Amarillon lounasasiakasta. Opinnäytetyössä kerrotaan lounasruokatutkimuksen lisäksi ruoan laatutekijöistä sekä ruokalistasuunnittelun eri vaiheista ja siinä huomioon otettavista asioista.
Tulosten mukaan Amarillon lounasruokakyselyyn vastanneista (n=82) lounasasiakkaista suurin osa, 75 vastaajaa, arvostaa lounasruokailussa eniten ruoan makua. Seuraavaksi tärkeimpänä kyselyyn vastanneista asiakkaista 51 pitää terveellisyyttä ja 48 hintaa. Tarjoilutapana kyselyyn vastanneet suosivat enemmän noutopöytä- kuin lautasannostarjoilua. Vastaajista 61 (n=82) haluaa syödä lounaansa noutopöydästä.
Opinnäytetyöstä toivotaan olevan hyötyä toimeksiantajalle lounaslistaa uudistaessa, mutta se voi olla hyödyksi myös opiskelijoille sekä kaikille ruokapalveluissa työskenteleville, jotka tarvitsevat tietoa ruoan laatutekijöistä ja ruokalistasuunnittelusta.