Laitoksessa asuva kehitysvammainen lapsi sairaalassa : -omahoitajalähete Oulun yliopistollisen sairaalan lasten kirurgiselle osastolle
Patjas, Anni; Korhonen, Karoliina; Katja, Rönkkö (2010)
Patjas, Anni
Korhonen, Karoliina
Katja, Rönkkö
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618490
Tiivistelmä
Tahkokankaan Palvelukeskus liittyi Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin vuodenvaihteessa 2010. Samassa organisaatiossa toimiminen mahdollistaa aikaisempaa tiiviimmän yhteistyön tahojen välillä sekä kehitysvammaisen lapsen hoitotyön kehittämisen.
Opinnäytetyömme oli tuotteistettu prosessi, jonka tarkoituksena oli kartoittaa asioita, jotka vaikuttavat laitoksessa asuvan kehitysvammaisen lapsen selviytymiseen pre- ja postoperatiivisessa hoitotyössä. Lisäksi tarkoitus oli tehdä omahoitajalähete kehitysvammaisen lapsen hoitotyön suunnittelua, toteutusta ja arviointia varten kehitysvammaisen lapsen siirtyessä laitoksesta Oulun yliopistollisen sairaalan lasten kirurgiselle osastolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli omahoitajalähetteen avulla edistää yksilöllistä kehitysvammaista lasta koskevan tiedon siirtymistä lasten kirurgiselle osastolle. Yksilöllisen tiedon avulla hoitajat voivat kehittää kehitysvammaisen lapsen pre- ja postoperatiivista hoitotyötä.
Kehittämistehtävinämme oli selvittää, millainen tieto älyllisesti kehitysvammaisesta lapsesta tukee hoitajia yksilöllisen pre- ja postoperatiivisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi kehittämistehtävämme oli, millainen omahoitajalähete edistää hoitajia toteuttamaan älyllisesti kehitysvammaisen lapsen pre- ja postoperatiivista hoitotyötä.
Omahoitajalähetteeseen keräsimme empiirisen tiedon käyttämällä avointa haastattelumenetelmää sekä 6-3-5 -pienryhmätekniikkaa. Analysoimme saamamme tiedon induktiivisella sisällönanalyysilla. Näin saimme keräämästämme materiaalista koottua hoitotyölähtöisen omahoitajalähetteen. Tuotteistamisprosessimme muodostui neljästä eri vaiheesta: ideavaiheesta, luonnosteluvaiheesta, kehittelyvaiheesta ja viimeistely- ja arviointivaiheesta. Tämän lisäksi prosessiin sisältyi paljon reflektointia.
Tuloksena muodostui omahoitajalähete, jonka tehtävänä on siirtää tietoa Tahkokankaan Palvelukeskuksesta siirtyvän kehitysvammaisen lapsen vuorovaikutustaidoista, tavoista ja tottumuksista, fyysisestä selviytymisestä sekä jaksamisesta, kirurgisen osaston hoitajille. Jatkokehittämisaiheiksi ilmeni omahoitajalähetteen arviointi hoitajien näkökulmasta, omahoitajakierto sekä reissuvihkon suunnittelu laitoksessa asuvalle kehitysvammaiselle lapselle.
Opinnäytetyömme oli tuotteistettu prosessi, jonka tarkoituksena oli kartoittaa asioita, jotka vaikuttavat laitoksessa asuvan kehitysvammaisen lapsen selviytymiseen pre- ja postoperatiivisessa hoitotyössä. Lisäksi tarkoitus oli tehdä omahoitajalähete kehitysvammaisen lapsen hoitotyön suunnittelua, toteutusta ja arviointia varten kehitysvammaisen lapsen siirtyessä laitoksesta Oulun yliopistollisen sairaalan lasten kirurgiselle osastolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli omahoitajalähetteen avulla edistää yksilöllistä kehitysvammaista lasta koskevan tiedon siirtymistä lasten kirurgiselle osastolle. Yksilöllisen tiedon avulla hoitajat voivat kehittää kehitysvammaisen lapsen pre- ja postoperatiivista hoitotyötä.
Kehittämistehtävinämme oli selvittää, millainen tieto älyllisesti kehitysvammaisesta lapsesta tukee hoitajia yksilöllisen pre- ja postoperatiivisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi kehittämistehtävämme oli, millainen omahoitajalähete edistää hoitajia toteuttamaan älyllisesti kehitysvammaisen lapsen pre- ja postoperatiivista hoitotyötä.
Omahoitajalähetteeseen keräsimme empiirisen tiedon käyttämällä avointa haastattelumenetelmää sekä 6-3-5 -pienryhmätekniikkaa. Analysoimme saamamme tiedon induktiivisella sisällönanalyysilla. Näin saimme keräämästämme materiaalista koottua hoitotyölähtöisen omahoitajalähetteen. Tuotteistamisprosessimme muodostui neljästä eri vaiheesta: ideavaiheesta, luonnosteluvaiheesta, kehittelyvaiheesta ja viimeistely- ja arviointivaiheesta. Tämän lisäksi prosessiin sisältyi paljon reflektointia.
Tuloksena muodostui omahoitajalähete, jonka tehtävänä on siirtää tietoa Tahkokankaan Palvelukeskuksesta siirtyvän kehitysvammaisen lapsen vuorovaikutustaidoista, tavoista ja tottumuksista, fyysisestä selviytymisestä sekä jaksamisesta, kirurgisen osaston hoitajille. Jatkokehittämisaiheiksi ilmeni omahoitajalähetteen arviointi hoitajien näkökulmasta, omahoitajakierto sekä reissuvihkon suunnittelu laitoksessa asuvalle kehitysvammaiselle lapselle.