Hiihtokeskusten www-sivujen käytettävyyden ja sisällönanalyysi
Korhonen, Satu; Korhonen, Eija (2010)
Korhonen, Satu
Korhonen, Eija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618447
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoidaan hiihtokeskusten www-sivujen käytettävyyttä ja sisältöä. Tutkittavina kohteina on erikokoisia matkailukeskuksia ympäri Suomea. Nämä hiihtokeskukset ovat Levi, Pyhä, Tahko, Koli, Himos ja Messilä. Tutkimuksessa selvitetään, onko www-sivujen sisällöllä ja käytettävyydellä eroja erikokoisten ja eri puolella Suomea sijaitsevien hiihtokeskusten välillä, sekä millaisia käytettävyysongelmat ovat ja kuinka ne voidaan korjata. Sisällönanalyysissa tarkoituksena on tutkia hiihtokeskusten www-sivujen sisällön laajuutta ja monipuolisuutta, sekä vertailla tuloksia. Työn näkökulmana on vapaa-ajan matkailijan eli hiihtokeskuksen asiakkaan näkökulma. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu vapaa-ajan matkailusta, matkailun motivaatiotekijöistä, kuluttajakäyttäytymisestä ja markkinoinnista. Internet-markkinoinnin lisäksi perehdytään www-sivujen suunnitteluun ja käytettävyysongelmiin.
Käytettävyyden tarkastusmenetelmänä käytetään heuristista arviointia, Nielsenin käytettävyyden tarkistuslistaa ja vakavuusluokittelua. Sisällönanalyysia varten tehtiin lomakkeen, jonka perusteella sivustoja tutkittiin. Työssä selvitettiin käytettävyyden ja sisällön keskeiset asiat ensin yrityskohtaisesti. Tietoja vertailtiin ja tuloksista koottiin yhteenvedot. Tutkimus osoitti, että www-sivustojen käytettävyyden erot olivat melko pieniä. Analyysin pienimpien hiihtokeskusten, Kolin ja Messilän, www-sivut osoittautuivat helppokäyttöisimmiksi ja ulkoisesti mukavimmiksi. Vakavia käytettävyysongelmia ei ollut ja ilmenneet ongelmat olivat lähinnä kosmeettisia. Sisällöltään laajimmat www-sivut kuuluivat tutkimuksen suurimmille hiihtokeskuksille eli Tahkolle, Leville ja Pyhälle. Näiden keskusten palvelutarjonta oli myös monipuolisin, mikä oli täysin odotettavaa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että www-sivuilla on hieman parannettavaa. Tutkimukseen tehtiin ehdotus hyvistä www-sivuista. Siitä selviää, millaisia asioita tulisi ottaa huomioon sivustojen suunnittelussa, mitä ne sisältävät ja millaiset sivut toimivat parhaiten. Asiakasryhmän löytäminen ja matkustusmotivaatioiden selvittäminen ovat edellytys sille, että oikeanlaiset Internet-sivut saadaan aikaisiksi.
Käytettävyyden tarkastusmenetelmänä käytetään heuristista arviointia, Nielsenin käytettävyyden tarkistuslistaa ja vakavuusluokittelua. Sisällönanalyysia varten tehtiin lomakkeen, jonka perusteella sivustoja tutkittiin. Työssä selvitettiin käytettävyyden ja sisällön keskeiset asiat ensin yrityskohtaisesti. Tietoja vertailtiin ja tuloksista koottiin yhteenvedot. Tutkimus osoitti, että www-sivustojen käytettävyyden erot olivat melko pieniä. Analyysin pienimpien hiihtokeskusten, Kolin ja Messilän, www-sivut osoittautuivat helppokäyttöisimmiksi ja ulkoisesti mukavimmiksi. Vakavia käytettävyysongelmia ei ollut ja ilmenneet ongelmat olivat lähinnä kosmeettisia. Sisällöltään laajimmat www-sivut kuuluivat tutkimuksen suurimmille hiihtokeskuksille eli Tahkolle, Leville ja Pyhälle. Näiden keskusten palvelutarjonta oli myös monipuolisin, mikä oli täysin odotettavaa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että www-sivuilla on hieman parannettavaa. Tutkimukseen tehtiin ehdotus hyvistä www-sivuista. Siitä selviää, millaisia asioita tulisi ottaa huomioon sivustojen suunnittelussa, mitä ne sisältävät ja millaiset sivut toimivat parhaiten. Asiakasryhmän löytäminen ja matkustusmotivaatioiden selvittäminen ovat edellytys sille, että oikeanlaiset Internet-sivut saadaan aikaisiksi.