AMMATILLISTEN POLKUJEN POHDINTAA DRAAMATYÖPAJASSA
Tauriainen, Laura (2010)
Tauriainen, Laura
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618443
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan toiminnallisten menetelmien tuomista keskustelun rinnalle nuorten ammatillisia polkuja pohdittaessa. Opinnäytetyön tekijä suunnitteli ja ohjasi draamatyöpajan Taide- ja mediapaja Wankkuriin, joka on yksi Oulun kaupungin nuorten työpajoista. Työpajat on suunnattu työttömille, 17–24-vuotiaille nuorille, jotka ovat vaarassa jäädä koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa tutkitaan draamatyöpajan toimivuutta. Tutkimuksen pohjana on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tekijän omia kokemuksia ja havaintoja prosessista sekä kysymyslomakkeilla kerättyä palautetta. Opinnäytetyössä esitellään työpajojen lähtökohtana olevaa sosiaalipedagogista toimintaa, nuorten työpajojen toimintaa Oulussa, käsitellään ammatillisuutta ja käydään läpi draamatyöpajan sisältö.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että toiminnalliset menetelmät auttoivat ammatillisten polkujen pohdinnassa. Nuoret käsittelivät ongelmakohtia osallistavan teatterin keinoin ja etsivät ja kokeilivat ratkaisumalleja yhdessä keskustellen. Draamaprosessi antoi uusia näkökulmia ja mahdollisuuden tarkastella ammatillisia haaveita eri kanteilta.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa tutkitaan draamatyöpajan toimivuutta. Tutkimuksen pohjana on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tekijän omia kokemuksia ja havaintoja prosessista sekä kysymyslomakkeilla kerättyä palautetta. Opinnäytetyössä esitellään työpajojen lähtökohtana olevaa sosiaalipedagogista toimintaa, nuorten työpajojen toimintaa Oulussa, käsitellään ammatillisuutta ja käydään läpi draamatyöpajan sisältö.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että toiminnalliset menetelmät auttoivat ammatillisten polkujen pohdinnassa. Nuoret käsittelivät ongelmakohtia osallistavan teatterin keinoin ja etsivät ja kokeilivat ratkaisumalleja yhdessä keskustellen. Draamaprosessi antoi uusia näkökulmia ja mahdollisuuden tarkastella ammatillisia haaveita eri kanteilta.