Fuusio ja sen kokeminen case: SATAEDU aikuiskoulutus Huittinen & Kankaanpää
Salminen, Kirsimarja (2010)
Salminen, Kirsimarja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli fuusio eli kahden yhteisön sulautuminen yhdeksi. Työssä perehdyttiin fuusion kokemiseen henkilöstön kannalta. Työssä tarkasteltiin enimmäkseen fuusiota henkilöstön näkökulmasta ja fuusiota muutoksena. Opinnäytetyössä käsiteltiin vain lyhyesti veroasioita. Erilaiset yritysjärjestelyt, kuten fuusiot, ovat tänä päivänä yleistyneet. Fuusion syinä ovat yleensä yritystoiminnan laajentaminen, kasvu ja kehitys. Siksi työn aiheeksi ja tutkimuskohteeksi valittiin fuusio. Työn teoriaosassa käsiteltiin fuusiota ilmiönä ja muutoksena, sitten pohdittiin fuusiota henkilöstön näkökulmasta. Empiriaosassa tarkasteltiin suoritetun kvalitatiivisen kyselyn tuloksia. Kysely kohdistui SATAEDUn eli Satakunnan koulutuskuntayhtymän aikuiskoulutuskeskusten hallinnon henkilökuntaan Huittisissa ja Kankaanpäässä. Lisäksi kyseinen yritys oli ennestään tuttu. Tutkimustapana kyselytutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusta eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli muun muassa selvittää, mikä fuusio oikeastaan on, miten se toteutetaan onnistuneesti ja mitä sen taustalla on. Päätavoitteena oli pohtia, miten fuusio ja yleensä muutos vaikuttavat henkilökuntaan. Tarkoituksena oli selvittää, mitä vaikutuksia muutoksella on esimerkiksi työnkuvaan, työilmapiiriin, työhyvinvointiin ja kuinka suuri merkitys muutosjohtamisella on muutostilanteessa. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan voitiin todeta, että henkilöstön ensireaktio fuusioon oli negatiivinen, mutta aikaa myöten muuttui positiivisemmaksi. Henkilöstö kaipasi aluksi parempaa tiedotusta. Henkilöstö koki, että fuusion myötä työmäärä oli lisääntynyt ja joillakin työ oli muuttunut. Työt veivät enemmän aikaa, mutta ilmapiiri oli hyvä. Aluksi vanhojen tapojen muuttaminen oli hankalaa, eikä uusia sääntöjä muistettu. Taloushallinnon hoitaminen oli helpompaa, kun se hoidettiin yhdessä paikassa. Opinnäytetyöstä on hyötyä kohdeyritykselle ja muille yritykselle, jotka harkitsevat fuusiota tai muunlaista muutosta. Kohdeyrityksen edustaja luki kyselyn tulokset ja teoriaosuuden. Hän oli tyytyväinen työhön ja hänestä oli mielenkiintoista nähdä miten teoriaosuus piti paikkansa myös hänen työpaikkansa kohdalla.