KEKÄLE OY, JYVÄSKYLÄN YKSIKÖN KANTA-ASIAKASJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN
Sipponen, Pietari; Tervonen, Jussi (2010)
Sipponen, Pietari
Tervonen, Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vaateketju Kekäle Oy:n Jyväskylän yksikkö, jonka myymäläpäällikkö Janne Ikonen halusi opinnäytetyön kautta tietoa Kekäleen kanta-asiakkuuksien nykytilasta ja kehittämiskohteista. Kekäleen Jyväskylän toimipisteen kanta-asiakkaille ei oltu aiemmin toteutettu asiakastyytyväisyystutkimusta, joten aihe oli ajankohtainen.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin kartoittamalla yhdessä Kekäleen Jyväskylän toimipisteen henkilöiden kanssa sopivaa kysymyspohjaa kanta-asiakkaille toteutettavaan asiakastyytyväisyystutkimukseen. Tutkimuksen päätehtävänä oli selvittää keinoja, kuinka kanta-asiakkaat saadaan aktivoiduksi ja minkälaisia uudistuksia he haluavat palveluiden kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2010 sähköpostikutsuilla. Tutkimukseen vastasi yhteensä 210 henkilöä vastausprosentin ollessa 48 %.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksenä käytettiin pääasiassa markkinointiin, asiakaspalveluun sekä tuotevalikoimaan liittyvää kirjallisuutta. Edellä mainitut käsitteet ovat myös tärkeimpiä tutkimukseen sisältyneitä osa-alueita, joiden analysointiin kiinnitettiin erityisesti huomiota. Lisäksi avasimme opinnäytetyössä Kekäleen liiketoimintaa ja historiaa erillisellä osiolla, jota varten kerättiin tietoa haastattelemalla Jyväskylän toimipisteen myymäläpäällikkö Janne Ikosta.
Tutkimustulosten mukaan Kekäleen Jyväskylän yksikön suurimpia vahvuuksia ovat laadukas ja monipuolinen tuotevalikoima sekä hyvä asiakaspalvelu. Isoimpia kehityskohteita olivat tiedottaminen sekä kanta-asiakkaille tarjottavat alennukset ja bonukset. Kekäleen pääasiallisia kilpailijoita olivat pienemmät erikoisliikkeet sekä muut vaateketjut.
Tutkimustulosten ja opinnäytetyössä tehtyjen kehitysehdotusten pohjalta Kekäleen Jyväskylän toimipiste voi suunnitella kanta-asiakasmarkkinointiaan yhä asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin kartoittamalla yhdessä Kekäleen Jyväskylän toimipisteen henkilöiden kanssa sopivaa kysymyspohjaa kanta-asiakkaille toteutettavaan asiakastyytyväisyystutkimukseen. Tutkimuksen päätehtävänä oli selvittää keinoja, kuinka kanta-asiakkaat saadaan aktivoiduksi ja minkälaisia uudistuksia he haluavat palveluiden kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2010 sähköpostikutsuilla. Tutkimukseen vastasi yhteensä 210 henkilöä vastausprosentin ollessa 48 %.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksenä käytettiin pääasiassa markkinointiin, asiakaspalveluun sekä tuotevalikoimaan liittyvää kirjallisuutta. Edellä mainitut käsitteet ovat myös tärkeimpiä tutkimukseen sisältyneitä osa-alueita, joiden analysointiin kiinnitettiin erityisesti huomiota. Lisäksi avasimme opinnäytetyössä Kekäleen liiketoimintaa ja historiaa erillisellä osiolla, jota varten kerättiin tietoa haastattelemalla Jyväskylän toimipisteen myymäläpäällikkö Janne Ikosta.
Tutkimustulosten mukaan Kekäleen Jyväskylän yksikön suurimpia vahvuuksia ovat laadukas ja monipuolinen tuotevalikoima sekä hyvä asiakaspalvelu. Isoimpia kehityskohteita olivat tiedottaminen sekä kanta-asiakkaille tarjottavat alennukset ja bonukset. Kekäleen pääasiallisia kilpailijoita olivat pienemmät erikoisliikkeet sekä muut vaateketjut.
Tutkimustulosten ja opinnäytetyössä tehtyjen kehitysehdotusten pohjalta Kekäleen Jyväskylän toimipiste voi suunnitella kanta-asiakasmarkkinointiaan yhä asiakaslähtöisempään suuntaan.