Huoltosopimukset Koneurakoinnin ja konekaupan liiketoiminnan osana
Ylinen, Petteri (2010)
Ylinen, Petteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518314
Tiivistelmä
Raskaiden työkoneiden tekniikan kehitys on ollut etenkin parin viime vuosikymmenen aikana huimaa etenkin hydrauliikan ja sähkötoimintojen osalta. Myös moottorivalmistajat ovat olleet kovien haasteiden edessä parantaessaan moottoreidensa hyötysuhteita kovassa kilpailussa jossa myös tiukkenevat päästönormit on täytettävä. Nykyajan koneet ovat täyttä hi-tech:iä ja tarvitsevat jatkuvaa huolenpitoa täyttääkseen niille asetetut tavoitteet. Koneen toimintakyvyn ylläpitämiseksi on onnistunut huolto noussut avainasemaan. Kun tämän päivän raskaskoneen huoltohenkilöltä vaaditaan erikoisammattitaitoa, niin läheskään aina koneyrittäjien resurssit huollon suorittamiseksi eivät enää siihen riitä eikä se välttämättä ole suotavaa.
Konetoimittajat ovat tiedostaneet asian ja panostaneet jälkipalveluorganisaatioihinsa kuten varaosa- ja huoltopalveluliiketoimintojensa kehittämiseen. Konetoimittajien keskinäisessä kilpailussa ovat jälkipalvelut nousseet avainasemaan. Viime vuosien taloudellinen taantuma on ravisuttanut konetoimittajia rajusti koska tilausten määrä on pudonnut huimasti. Tähän ei aina ole johtanut urakoitsijoiden heikko työtilanne vaan pelko huomisesta on saanut lykkäämään investointeja josta johtuen koneiden käyttöaika pitenee mikä taas lisää ammattitaitoisen huolto- ja varaosapalvelun välitöntä tarvetta.
Konetoimittajat tarjoavat erilaisia tuotteistettuja huoltosopimuksia asiakkailleen koneiden iskukyvyn ylläpitämiseksi sekä oman liiketoimintansa turvaamiseksi. Nämä sopimukset ovat todettu tervetulleeksi lisäksi niin konetoimittajien kuin myös urakoitsijoiden keskuudessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä huoltosopimuksella tarkoitetaan, mitä se sisältää, miten huoltosopimuksen hinta määräytyy ja mitä sopimuksen laatimisessa tulee ottaa huomioon. Tämä tutkimus voi toimia kirjallisena ohjeena yhtä hyvin konekauppiaalle kuin koneurakoitsijoillekin. Koneurakoitsija voi perehdyttää tähän tutkimukseen myös koneensa operaattorin sekä urakanantajansa esimerkiksi urakkasopimuksen laatimisen yhteydessä.
Konetoimittajat ovat tiedostaneet asian ja panostaneet jälkipalveluorganisaatioihinsa kuten varaosa- ja huoltopalveluliiketoimintojensa kehittämiseen. Konetoimittajien keskinäisessä kilpailussa ovat jälkipalvelut nousseet avainasemaan. Viime vuosien taloudellinen taantuma on ravisuttanut konetoimittajia rajusti koska tilausten määrä on pudonnut huimasti. Tähän ei aina ole johtanut urakoitsijoiden heikko työtilanne vaan pelko huomisesta on saanut lykkäämään investointeja josta johtuen koneiden käyttöaika pitenee mikä taas lisää ammattitaitoisen huolto- ja varaosapalvelun välitöntä tarvetta.
Konetoimittajat tarjoavat erilaisia tuotteistettuja huoltosopimuksia asiakkailleen koneiden iskukyvyn ylläpitämiseksi sekä oman liiketoimintansa turvaamiseksi. Nämä sopimukset ovat todettu tervetulleeksi lisäksi niin konetoimittajien kuin myös urakoitsijoiden keskuudessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä huoltosopimuksella tarkoitetaan, mitä se sisältää, miten huoltosopimuksen hinta määräytyy ja mitä sopimuksen laatimisessa tulee ottaa huomioon. Tämä tutkimus voi toimia kirjallisena ohjeena yhtä hyvin konekauppiaalle kuin koneurakoitsijoillekin. Koneurakoitsija voi perehdyttää tähän tutkimukseen myös koneensa operaattorin sekä urakanantajansa esimerkiksi urakkasopimuksen laatimisen yhteydessä.