Yrittäjän liiketoimintasuunnitelma
Luukka, Laura (2010)
Luukka, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518290
Tiivistelmä
Yksityisen elinkeinon harjoittajakin tarvitsee itselleen liiketoimintasuunnitelman. Ainakin jos kuuntelee alan asiantuntijoita. Jokaisella heistä on kuitenkin hieman toisistaan eroavat näkemykset siitä, millainen yrittäjän liiketoimintasuunnitelman tulisi olla. Siksi täytyy pyrkiä kokoamaan yhteen ne elementit, joita suuri osa asiantuntijoista pitää tarpeellisina.
Yleensä liiketoimintasuunnitelmaan halutaan ainakin yrityksen liikeidea, strategia, tuotteet ja palvelut sekä talouslaskelmat. Toiset haluavat nähdä laajoja ympäristöanalyyseja, ja toiset ratkaisevat idean kiinnostavuuden jo tiivistelmästä. Kaikki ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että liiketoimintasuunnitelma tehdään erityisesti yrittäjää itseään varten, ja vasta sen jälkeen sidosryhmille. Rahoittajat ovat usein yrityksen tärkein sidosryhmä, jota varten tulisi valmistella selkeät ja todenmukaiset talouslaskelmat.
Kerätyn aineiston oli tarkoitus auttaa opiskelijan oman liiketoimintasuunnitelman kirjoittamisessa. Liikeidea liittyi japanilaiseen populaarikulttuuriin, joten työn ohessa toteutettiin tutkimus kyseisen toimialan nykyisten asiakkaiden kulutustottumuksista sekä heidän mielipiteistään alan tilanteesta. Tutkimuksen avulla selvisi, että japanilaisen populaarikulttuurin harrastajat ovat levittäytyneet hyvin laajalle Suomen alueella, ja he ovat muutenkin varsin kirjava joukko ihmisiä. Tästä huolimatta heidän mielipiteensä olivat usein hyvin samankaltaisia.
Yleensä liiketoimintasuunnitelmaan halutaan ainakin yrityksen liikeidea, strategia, tuotteet ja palvelut sekä talouslaskelmat. Toiset haluavat nähdä laajoja ympäristöanalyyseja, ja toiset ratkaisevat idean kiinnostavuuden jo tiivistelmästä. Kaikki ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että liiketoimintasuunnitelma tehdään erityisesti yrittäjää itseään varten, ja vasta sen jälkeen sidosryhmille. Rahoittajat ovat usein yrityksen tärkein sidosryhmä, jota varten tulisi valmistella selkeät ja todenmukaiset talouslaskelmat.
Kerätyn aineiston oli tarkoitus auttaa opiskelijan oman liiketoimintasuunnitelman kirjoittamisessa. Liikeidea liittyi japanilaiseen populaarikulttuuriin, joten työn ohessa toteutettiin tutkimus kyseisen toimialan nykyisten asiakkaiden kulutustottumuksista sekä heidän mielipiteistään alan tilanteesta. Tutkimuksen avulla selvisi, että japanilaisen populaarikulttuurin harrastajat ovat levittäytyneet hyvin laajalle Suomen alueella, ja he ovat muutenkin varsin kirjava joukko ihmisiä. Tästä huolimatta heidän mielipiteensä olivat usein hyvin samankaltaisia.