Tahmea popcorni vai juokseva tuhatjalkainen? : Liikuntaleikkiopas alkuopetukseen motoristen perustaitojen kehittämiseksi
Tuomaala, Satu; Sinko, Niina (2010)
Tuomaala, Satu
Sinko, Niina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alkuopetusikäisten motoristen perustaitojen kehittäminen liikuntaleikkien avulla. Työ toteutettiin toimeksiantajalle Kajaanin kaupungin Pietari Brahen Lehtikankaan koululle. Siellä opetetaan vuosiluokkia 1-5 sekä esiopetusryhmää. Alkuopetusluokkia on viisi, joiden lisäksi yksi erityisopetuksen yhdysluokka.
Valtakunnallisten Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan alkuopetuksen liikunnanopetus tulee toteuttaa leikinomaisesti motorisia perustaitoja harjoitellen. Motoristen perustaitojen eli tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitojen hallinta on edellytys myöhemmin opittaville liikunnan lajitaidoille. Leikki on lapsen liikunnallisten taitojen erinomainen oppimisväline. Lapsi oppii ja kertaa oppimaansa leikkimällä. Leikki yhdistää lapsen kehityksen eri piirteet eli motorisen, kognitiivisen ja sosioemotionaalisen kehityksen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tuote, joka sisältää liikuntaleikkejä alkuopetukseen motoristen perustaitojen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena opettajien näkökulmasta oli saada uusia leikki-ideoita alkuopetuksen liikuntatunneille. Oppilaiden kannalta tavoitteena oli kehittää heidän motorisia perustaitojaan mielekkäällä tavalla. Opinnäytetyön tekijöiden näkökulmasta tavoitteena oli kehittää asiantuntijuutta lasten liikunnanohjaajina. Kehittämistehtävinä oli selvittää, millaiset liikuntaleikit kehittävät alkuopetusikäisten motorisia perustaitoja ja millainen tuote auttaa opettajia alkuopetusikäisten liikunnanopetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena oli liikuntaleikkiopas Tahmea popcorni vai juokseva tuhatjalkainen? -Liikuntaleikkejä alkuopetukseen motoristen perustaitojen kehittämiseksi. Oppaassa on 76 sivua ja se on koottu rengaskansioon. Opas sisältää 60 liikuntaleikkiä, jotka on jaettu tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitoleikkeihin. Oppaassa on myös alkusanat lukijalle, taustatietoa liikuntaleikin merkityksestä sekä huomioitavia asioita liikuntaleikkitunnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Toimeksiantaja voi käyttää opasta myös ohjatussa välituntiliikunnassa ja koulun kerhotoiminnassa.
Valtakunnallisten Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan alkuopetuksen liikunnanopetus tulee toteuttaa leikinomaisesti motorisia perustaitoja harjoitellen. Motoristen perustaitojen eli tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitojen hallinta on edellytys myöhemmin opittaville liikunnan lajitaidoille. Leikki on lapsen liikunnallisten taitojen erinomainen oppimisväline. Lapsi oppii ja kertaa oppimaansa leikkimällä. Leikki yhdistää lapsen kehityksen eri piirteet eli motorisen, kognitiivisen ja sosioemotionaalisen kehityksen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tuote, joka sisältää liikuntaleikkejä alkuopetukseen motoristen perustaitojen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena opettajien näkökulmasta oli saada uusia leikki-ideoita alkuopetuksen liikuntatunneille. Oppilaiden kannalta tavoitteena oli kehittää heidän motorisia perustaitojaan mielekkäällä tavalla. Opinnäytetyön tekijöiden näkökulmasta tavoitteena oli kehittää asiantuntijuutta lasten liikunnanohjaajina. Kehittämistehtävinä oli selvittää, millaiset liikuntaleikit kehittävät alkuopetusikäisten motorisia perustaitoja ja millainen tuote auttaa opettajia alkuopetusikäisten liikunnanopetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena oli liikuntaleikkiopas Tahmea popcorni vai juokseva tuhatjalkainen? -Liikuntaleikkejä alkuopetukseen motoristen perustaitojen kehittämiseksi. Oppaassa on 76 sivua ja se on koottu rengaskansioon. Opas sisältää 60 liikuntaleikkiä, jotka on jaettu tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitoleikkeihin. Oppaassa on myös alkusanat lukijalle, taustatietoa liikuntaleikin merkityksestä sekä huomioitavia asioita liikuntaleikkitunnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Toimeksiantaja voi käyttää opasta myös ohjatussa välituntiliikunnassa ja koulun kerhotoiminnassa.