Mediakasvatus kouluikäisten terveyden edistämisessä
Karjalainen, Anu (2010)
Karjalainen, Anu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518262
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli koostaa 45 minuutin mittainen opetusmateriaali television katselusta ja tietokoneen pelaamisesta terveydenhuollon- ja opetushenkilökunnan käyttöön sekä testata materiaali viidesluokkalaisilla. Tavoitteena oli edistää lasten mediakriittisyyttä, hyvän median käyttöä ja opettaa mediatraumoilta suojautumista.
Opetuksessa työmenetelmänä käytetään pienryhmäkeskusteluja. Tavoitteiden saavuttamisen kannalta tärkeää on että lapset pääsevät itse osallistumaan ja jakamaan kokemuksiaan. Ryhmät vastaavat valmiisiin kysymyksiin. Keskustelut puretaan kaikkien ryhmien kesken, jolloin saadaa monipuolisempi näkökulma kysymyksiin. Näin myös tärkeät asiat kertaantuvat, joka edistää oppimista.
Oppilaat antoivat oppitunnista positiivista palautetta. He saivat uusia ajatuksia. Terveydenhoitajan mielestä positiivista oli se, että oppilaaat joutuivat itse miettimään mikä tietokeen käytössä ja television katselussa on hyvää ja mikä huonoa. Oppilaat saivat tarpeeksi aikaa asioista puhumiseen. Tunnin aikaraja ei toteutunut.
Opetuksessa työmenetelmänä käytetään pienryhmäkeskusteluja. Tavoitteiden saavuttamisen kannalta tärkeää on että lapset pääsevät itse osallistumaan ja jakamaan kokemuksiaan. Ryhmät vastaavat valmiisiin kysymyksiin. Keskustelut puretaan kaikkien ryhmien kesken, jolloin saadaa monipuolisempi näkökulma kysymyksiin. Näin myös tärkeät asiat kertaantuvat, joka edistää oppimista.
Oppilaat antoivat oppitunnista positiivista palautetta. He saivat uusia ajatuksia. Terveydenhoitajan mielestä positiivista oli se, että oppilaaat joutuivat itse miettimään mikä tietokeen käytössä ja television katselussa on hyvää ja mikä huonoa. Oppilaat saivat tarpeeksi aikaa asioista puhumiseen. Tunnin aikaraja ei toteutunut.