Kreativa metoder för att upprätthålla minnet hos människor med minnesstörning
Rönnholm, Jenny; Tiainen, Nina (2010)
Rönnholm, Jenny
Tiainen, Nina
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla luovia menetelmiä ja niiden perusteella kehittää muistikortteja, jotka auttavat muistihäiriöisiä ihmisiä ylläpitämään muistiaan. Opinnäytetyössä käytettäviä luovia menetelmiä ovat reminisenssi, mnemotekniikka sekä musiikki ja sosiaalinen tuki. Aihe valittiin, koska muistiharjoitusten tarve lisääntyy sitä mukaan kun yhä useampi ihminen tulee eläkeikään.
Opinnäytetyö muodostuu rajatusta kirjallisuuskatsauksesta. Kirjallisuuskatsaus koostuu ajankohtaisista hoitotieteellisistä artikkeleista ja olennaisista kirjoista. Aineistosta poimitaan luovat menetelmät, mitkä kehitetään muistikorteiksi. Muistikortit koostuvat kahdesta harjoituksesta, ensimmäinen tukeutuu reminisenssiin ja toinen mnemotekniikkaan. Musiikkia käytetään epäsuorasti menetelmänä yhdessä muistikortissa. Harjoitukset tehdään yhdessä tukihenkilön kanssa, joka muodostaa sosiaalisen tuen. Muistikorttien molempia puolia käytetään, toisella puolella on kuvia, jotka on itse valokuvattu ja toisella puolella sanoja, jotka voidaan yhdistää kuvaan. Sanat on valittu keskustelemalla. Korttien tarkoituksena on ylläpitää muistia ja pitkäaikaisesti lisätä hyvinvointia muistihäiriöisillä ihmisillä.
Testaus osoittaa, että muistikortit täyttävät tarkoituksensa ja että harjoituksia on mahdollista tehdä muistihäiriöisten ihmisten kanssa.
Opinnäytetyö muodostuu rajatusta kirjallisuuskatsauksesta. Kirjallisuuskatsaus koostuu ajankohtaisista hoitotieteellisistä artikkeleista ja olennaisista kirjoista. Aineistosta poimitaan luovat menetelmät, mitkä kehitetään muistikorteiksi. Muistikortit koostuvat kahdesta harjoituksesta, ensimmäinen tukeutuu reminisenssiin ja toinen mnemotekniikkaan. Musiikkia käytetään epäsuorasti menetelmänä yhdessä muistikortissa. Harjoitukset tehdään yhdessä tukihenkilön kanssa, joka muodostaa sosiaalisen tuen. Muistikorttien molempia puolia käytetään, toisella puolella on kuvia, jotka on itse valokuvattu ja toisella puolella sanoja, jotka voidaan yhdistää kuvaan. Sanat on valittu keskustelemalla. Korttien tarkoituksena on ylläpitää muistia ja pitkäaikaisesti lisätä hyvinvointia muistihäiriöisillä ihmisillä.
Testaus osoittaa, että muistikortit täyttävät tarkoituksensa ja että harjoituksia on mahdollista tehdä muistihäiriöisten ihmisten kanssa.