Oheistuote- ja palvelulaskutusprosessin kehittäminen / case Botnia
Smal, Janne (2010)
Smal, Janne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää onko Oy Metsä-Botnia Ab:n vuonna 2008 tehty oheistuote- ja palvelulaskutuksen kehitys onnistunut sekä tarkastella onko prosessikuvaus edelleen ajan tasalla. Vuoden 2008 tiedot pohjautuvat omaan työhöni laskutuksen kehittämiseen liittyen. Tietoa on hankittu haastattelemalla Oy Metsä-Botnia Ab:n laskutuksesta vastaavia henkilöitä sekä tekemällä tutki-mus, jossa seurattiin oheistuote- ja myyntilaskutusprosessiin osallistuvien henkilöiden ajankäyttöä yhden kuukauden ajalta.
Työn teoreettinen osuus muodostuu yleisesti prosesseista sekä taloushallinnon prosesseista. Ensin on käsitelty prosesseja yleisesti sekä kerrottu mikä prosessi on, kuinka sitä kuvataan, kehitetään sekä kuinka tätä muutosta hallitaan. Lisäksi on käsitelty tarkemmin taloushallinnon prosesseja ja kerrottu tarkemmin mitä esimerkiksi myyntilaskuprosessi sisältää teoriassa. Teoriaosuuden lähdeaineisto on peräisin alan kirjallisuudesta.
Työn empiirisessä osuudessa esitellään Oy Metsä-Botnia Ab, jolle tämä työ on tehty. Sen jälkeen käydään läpi tarkemmin vuonna 2008 tehdyt toimenpiteet ja kehitysehdotukset, jotka tulivat esille haastattelujen ja selvitysten perusteella. Tämän jälkeen käydään läpi nykytilannetta ja peilataan sitä vuoteen 2008 ja katsotaan, onko tuolloin tehdyt toimenpiteet tuottaneet halutunlaisen tuloksen.
Tämän päivän toimintaa tarkastelemalla voin päätellä, että vuonna 2008 havaittujen puutteiden korjaaminen on vienyt monia asioita eteenpäin. Kuitenkin edelleen on havaittavissa pieniä puutteita, jotka korjaamalla prosessista saataisiin entistä toimivampi.
Työn teoreettinen osuus muodostuu yleisesti prosesseista sekä taloushallinnon prosesseista. Ensin on käsitelty prosesseja yleisesti sekä kerrottu mikä prosessi on, kuinka sitä kuvataan, kehitetään sekä kuinka tätä muutosta hallitaan. Lisäksi on käsitelty tarkemmin taloushallinnon prosesseja ja kerrottu tarkemmin mitä esimerkiksi myyntilaskuprosessi sisältää teoriassa. Teoriaosuuden lähdeaineisto on peräisin alan kirjallisuudesta.
Työn empiirisessä osuudessa esitellään Oy Metsä-Botnia Ab, jolle tämä työ on tehty. Sen jälkeen käydään läpi tarkemmin vuonna 2008 tehdyt toimenpiteet ja kehitysehdotukset, jotka tulivat esille haastattelujen ja selvitysten perusteella. Tämän jälkeen käydään läpi nykytilannetta ja peilataan sitä vuoteen 2008 ja katsotaan, onko tuolloin tehdyt toimenpiteet tuottaneet halutunlaisen tuloksen.
Tämän päivän toimintaa tarkastelemalla voin päätellä, että vuonna 2008 havaittujen puutteiden korjaaminen on vienyt monia asioita eteenpäin. Kuitenkin edelleen on havaittavissa pieniä puutteita, jotka korjaamalla prosessista saataisiin entistä toimivampi.