Kielihäiriöisen lapsen osallisuus lastensuojeluprosessissa
Ylikantola, Sofia; Oinonen, Anne-Mari (2010)
Ylikantola, Sofia
Oinonen, Anne-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa huostaanotetun ja kielihäiriöisen lapsen osallisuutta,
sekä osallistumisen mahdollisuuksia, omassa lastensuojeluprosessissaan. Työmme teoriaosuudessa
käsittelemme lapsen osallisuutta, ja siihen liittyviä käsitteitä, lastensuojeluprosessin eri vaiheita sekä
kielenkehityksenhäiriön vaikutusta lapsen kommunikointiin ja osallisuuteen. Tutkimusosassa käsittelemme
lasten ja lasten lähellä työskentelevien ammattilaisten kokemuksia lasten osallisuuden toteutumisesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kielenkehityksen häiriö mahdollisesti vaikuttaa
lapsen osallisuuteen lastensuojeluprosessissa sekä tuottaa parannusehdotuksia havaitsemiimme
ongelmiin.
Tutkimuksemme kohderyhmään kuului 2 lasta, heidän sosiaalityöntekijänsä, kahden perhekodin vanhemmat
ja erityiskoulun koulukuraattori. Haastateltavien kohdejoukko valikoitui erityiskoulun toimesta
haastateltavien yhteisten kokemusten perusteella. Opinnäytetyössämme hyödynsimme kvalitatiivista
tutkimusmuotoa, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselyhaastattelua.
Tutkimustuloksista keskeisin huomiomme oli lapsen kuulemisen, ymmärtämisen ja huomioimisen
tärkeys lapsen kehitystason mukaisesti. Lapsen osallisuuden mahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä
ovat lapsen oma aktiivisuus lastensuojeluprosessissa, lapsen osallistaminen sekä erityistarpeen kokonaisvaltainen
huomioiminen. Työmme havainnollistaa myös ammattilaisten tarvitsemaa moniammatillista
tukea erityisen tuen tarpeen huomioimisessa. Opinnäytetyössämme tarjoamme konkreettisia
keinoja kielihäiriöisen lapsen osallisuuden vahvistamiseen.
sekä osallistumisen mahdollisuuksia, omassa lastensuojeluprosessissaan. Työmme teoriaosuudessa
käsittelemme lapsen osallisuutta, ja siihen liittyviä käsitteitä, lastensuojeluprosessin eri vaiheita sekä
kielenkehityksenhäiriön vaikutusta lapsen kommunikointiin ja osallisuuteen. Tutkimusosassa käsittelemme
lasten ja lasten lähellä työskentelevien ammattilaisten kokemuksia lasten osallisuuden toteutumisesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kielenkehityksen häiriö mahdollisesti vaikuttaa
lapsen osallisuuteen lastensuojeluprosessissa sekä tuottaa parannusehdotuksia havaitsemiimme
ongelmiin.
Tutkimuksemme kohderyhmään kuului 2 lasta, heidän sosiaalityöntekijänsä, kahden perhekodin vanhemmat
ja erityiskoulun koulukuraattori. Haastateltavien kohdejoukko valikoitui erityiskoulun toimesta
haastateltavien yhteisten kokemusten perusteella. Opinnäytetyössämme hyödynsimme kvalitatiivista
tutkimusmuotoa, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselyhaastattelua.
Tutkimustuloksista keskeisin huomiomme oli lapsen kuulemisen, ymmärtämisen ja huomioimisen
tärkeys lapsen kehitystason mukaisesti. Lapsen osallisuuden mahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä
ovat lapsen oma aktiivisuus lastensuojeluprosessissa, lapsen osallistaminen sekä erityistarpeen kokonaisvaltainen
huomioiminen. Työmme havainnollistaa myös ammattilaisten tarvitsemaa moniammatillista
tukea erityisen tuen tarpeen huomioimisessa. Opinnäytetyössämme tarjoamme konkreettisia
keinoja kielihäiriöisen lapsen osallisuuden vahvistamiseen.