Ohjaajan ja nayttelijan vuorovaikutus : Harjoitusprosessi ennen elokuvan kuvauksia
Markkanen, Emmi-Sofia (2010)
Markkanen, Emmi-Sofia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418184
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hahmottaa ohjaajan ja näyttelijän vuorovaikutusta harjoitteluprosessin aikana sekä pohtia, mitä harjoittelu ylipäätään tarkoittaa eri ohjaajille.
Kirjalliseen osuuteen liittyy projektiosana lyhytelokuva ”Toivon murusia”.
Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty haastatteluja sekä kirjallisuutta. Haastattelut on tehty elokuvaohjaaja Aku Louhimiestä sekä Mari Rantasilasta. Heidän näkemyksensä harjoittelusta erosivat suuresti toisistaan, ja opinnäytteen tarkoituksena olikin hahmottaa erilaisia harjoittelutapoja. Kirjallisuutena on käytetty pääsääntöisesti eri elokuvaohjaajien teoksia.
Kappaleessa kaksi tarkastellaan sitä, mitä harjoittelu tarkoittaa, miksi harjoitella, miten lasten kanssa harjoittellaan ja improvisaatiota.
Kappaleessa kolme käydään läpi vuorovaikutukseen vaikuttavia seikkoja, sitä mistä hyvä vuorovaikutus ohjaajan ja näyttelijän välillä syntyy ja mitkä asiat vaikuttavat negatiivisesti vuorovaikutukseen. Kappaleessa käsitellään myös läsnäoloa ja luottamusta.
Kappaleessa neljä kuvataan lyhytelokuvan ”Toivon murusia” harjoitteluprosessia.
Harjoittelu voi olla mitä vaan, mikä auttaa elokuvanteossa.
Kirjalliseen osuuteen liittyy projektiosana lyhytelokuva ”Toivon murusia”.
Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty haastatteluja sekä kirjallisuutta. Haastattelut on tehty elokuvaohjaaja Aku Louhimiestä sekä Mari Rantasilasta. Heidän näkemyksensä harjoittelusta erosivat suuresti toisistaan, ja opinnäytteen tarkoituksena olikin hahmottaa erilaisia harjoittelutapoja. Kirjallisuutena on käytetty pääsääntöisesti eri elokuvaohjaajien teoksia.
Kappaleessa kaksi tarkastellaan sitä, mitä harjoittelu tarkoittaa, miksi harjoitella, miten lasten kanssa harjoittellaan ja improvisaatiota.
Kappaleessa kolme käydään läpi vuorovaikutukseen vaikuttavia seikkoja, sitä mistä hyvä vuorovaikutus ohjaajan ja näyttelijän välillä syntyy ja mitkä asiat vaikuttavat negatiivisesti vuorovaikutukseen. Kappaleessa käsitellään myös läsnäoloa ja luottamusta.
Kappaleessa neljä kuvataan lyhytelokuvan ”Toivon murusia” harjoitteluprosessia.
Harjoittelu voi olla mitä vaan, mikä auttaa elokuvanteossa.