Ulkoinen markkinointi ja tiedotus : Palokuntien SM-kilpailut 2010 & Turvallisuuspäivä
Krasila, Henriikka; Suutari, Johanna (2010)
Krasila, Henriikka
Suutari, Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418179
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kuinka ulkoinen markkinointi ja tiedottaminen tulisi järjestää Palokuntien SM-kilpailujen 2010 ja Turvallisuuspäivän muodostamalle tapahtumalle. Toimeksiantaja työllemme oli Etelä-Savon Pelastuslaitos. Etelä-Savon Pelastuslaitos järjesti Mikkelissä 22.5.2010 ensim-mäistä kertaa historiassaan Palokuntien SM-kilpailut sekä Turvallisuuspäivä -nimisen tapahtuman. Toimeksiannon saimme, koska Etelä-Savon Pelastuslaitoksella ei ollut tässä tarkoituksessa palvelevaa kokemusta ulkoisesta markkinoinnista ja tiedotuksesta. Työn tavoitteena oli järjestää ulkoinen markkinointi ja tiedotus menestyksekkäästi sekä suunnitella markkinointi- ja tiedotussuunnitelma, jota ESPL sekä tulevat Palokuntien SM-kilpailujen järjestäjät voivat hyödyntää.
Ratkaisimme tutkimusongelman toimintatutkimuksen keinoin. Käyttämiämme tiedonkeruumenetelmiä olivat haastattelut, kyselylomake, havainnointi ja teoreettinen lähestymistapa. Keräsimme tietoa sekä kvantitatiivisessa että kvalitatiivisessa muodossa. Työmme aikana ehti toteutua yksi toimintatutkimuksen sykli kokonaisuudessaan, jonka vaiheita olemme pyrkineet dokumentoimaan tässä työssä mahdollisimman tarkasti.
Keräsimme tietoa kahdessa vaiheessa. Alussa keräsimme tietoa pohjatiedon hankkimiseksi havainnoimalla, teoreettisella lähestymistavalla sekä haastatteluilla. Pohjatiedon perusteella suunnittelimme markkinoinnin ja tiedottamisen toimenpiteet ja toteutimme ne. Lopussa keräsimme tietoa toimenpiteiden onnistumisesta, eli tuloksista, havainnoimalla, haastatteluilla sekä kyselylomakkeella.
Olemme analysoineet tuloksia, sekä esittäneet niiden perusteella kehitysehdotuksia jatkotoimenpiteitä ajatellen. Tulosten pohjalta suunnittelimme uuden markkinointi- ja tiedotussuunnitelman ESPL:n ja tulevien Palokuntien SM-kilpailujen järjestäjien hyödynnettäväksi. Lisäksi pohdimme myös tutkimuksemme pätevyyttä, luotettavuutta sekä objektiivisuutta. Pohdinnan sekä tulosten perusteella päättelimme työmme olevan käyttökelpoinen ja luotettava.
Ratkaisimme tutkimusongelman toimintatutkimuksen keinoin. Käyttämiämme tiedonkeruumenetelmiä olivat haastattelut, kyselylomake, havainnointi ja teoreettinen lähestymistapa. Keräsimme tietoa sekä kvantitatiivisessa että kvalitatiivisessa muodossa. Työmme aikana ehti toteutua yksi toimintatutkimuksen sykli kokonaisuudessaan, jonka vaiheita olemme pyrkineet dokumentoimaan tässä työssä mahdollisimman tarkasti.
Keräsimme tietoa kahdessa vaiheessa. Alussa keräsimme tietoa pohjatiedon hankkimiseksi havainnoimalla, teoreettisella lähestymistavalla sekä haastatteluilla. Pohjatiedon perusteella suunnittelimme markkinoinnin ja tiedottamisen toimenpiteet ja toteutimme ne. Lopussa keräsimme tietoa toimenpiteiden onnistumisesta, eli tuloksista, havainnoimalla, haastatteluilla sekä kyselylomakkeella.
Olemme analysoineet tuloksia, sekä esittäneet niiden perusteella kehitysehdotuksia jatkotoimenpiteitä ajatellen. Tulosten pohjalta suunnittelimme uuden markkinointi- ja tiedotussuunnitelman ESPL:n ja tulevien Palokuntien SM-kilpailujen järjestäjien hyödynnettäväksi. Lisäksi pohdimme myös tutkimuksemme pätevyyttä, luotettavuutta sekä objektiivisuutta. Pohdinnan sekä tulosten perusteella päättelimme työmme olevan käyttökelpoinen ja luotettava.