Psykodynaamisen fysioterapiakokonaisuuden kehittäminen unihäiriöisille nuorille : syklinen työskentelytapa
Holm, Lotta; Kavasto, Saana; Karonen, Minna (2010)
Holm, Lotta
Kavasto, Saana
Karonen, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418124
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kehittää nuorten psykiatrian poliklinikalle ryhmämuotoinen fysioterapiakokonaisuus unihäiriöisille nuorille. Viidestä kerrasta koostuva ryhmämuotoinen fysioterapia sisälsi psykodynaamisen fysioterapian harjoitteita, kuten hengitys-kehotietoisuus- ja rentoutumisharjoitteita. Tavoitteena oli tarkastella ryhmän myötä saavutettuja nuorten kokemia vaikutuksia muun muassa kehotietoisuudessa, rentoutumiskyvyssä ja hengityksessä. Kehittämistyössä on käytetty Kurt Lewinin kehittelemää spiraalimallia, joka vei interventioprosessia eteenpäin. Tarkoituksena on, että aloitettua työtä voisi edelleen kehittää samaa syklistä työskentelytapaa käyttäen.
Työn aineisto koostui kehittäjien laatimista haastattelu- ja kyselylomakkeista ja niihin interventioon osallistuneen nuoren intervention alussa ja lopussa antamista vastauksista. Lisäksi aineistoon kuului interventioryhmää ohjanneen fysioterapeutin sähköpostiviestit, joissa hän arvioi esimerkiksi kehittäjien laatimia lomakkeita ja tuntisuunnitelmia sekä toteutuneiden interventiokertojen tunnelmaa, nuorten motivaatiota ja käyttäytymistä sekä yleistä ilmapiiriä.
Saatuja palautteita ja arviointeja lähdettiin purkamaan kirjoittamalla jokaisesta interventiokerrasta oma syklinsä, joka koostui suunnittelusta, toteutuksesta, havainnoinnista ja reflektoinnista. Jokaista interventiokertaa erikseen ja interventiota kokonaisuudessaan arvioitiin ja kehitettiin toimivammaksi. Myös ryhmään osallistuneen nuoren kokemukset ja antama palaute ohjasi lopullisen tuotoksen muovautumista. Lopullinen paranneltu kokonaisuus jää nuorten psykiatrian yksikköön käyttöön edelleen kehitettäväksi.
Työn aineisto koostui kehittäjien laatimista haastattelu- ja kyselylomakkeista ja niihin interventioon osallistuneen nuoren intervention alussa ja lopussa antamista vastauksista. Lisäksi aineistoon kuului interventioryhmää ohjanneen fysioterapeutin sähköpostiviestit, joissa hän arvioi esimerkiksi kehittäjien laatimia lomakkeita ja tuntisuunnitelmia sekä toteutuneiden interventiokertojen tunnelmaa, nuorten motivaatiota ja käyttäytymistä sekä yleistä ilmapiiriä.
Saatuja palautteita ja arviointeja lähdettiin purkamaan kirjoittamalla jokaisesta interventiokerrasta oma syklinsä, joka koostui suunnittelusta, toteutuksesta, havainnoinnista ja reflektoinnista. Jokaista interventiokertaa erikseen ja interventiota kokonaisuudessaan arvioitiin ja kehitettiin toimivammaksi. Myös ryhmään osallistuneen nuoren kokemukset ja antama palaute ohjasi lopullisen tuotoksen muovautumista. Lopullinen paranneltu kokonaisuus jää nuorten psykiatrian yksikköön käyttöön edelleen kehitettäväksi.