Koulutusprosessin laadun sisäisen auditoinnin mallin kehittäminen Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistolle
Ruotsalainen, Riikka (2010)
Ruotsalainen, Riikka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418108
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistolle toisen asteen ammatillisen koulutuksen koulutusprosessin laadun arvioinnin oma työkalu. Mallin kehittämisen tavoitteeksi asetettiin sen osallistava vaikutus, oikeiden asioiden mittaaminen ja kustannustehokkuus.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tiedonhankintaa tehtiin useilla menetelmillä. Osallisuutta työyhteisössä ja esimiehen toimintaa kuvataan opinnäytteessä siitä näkökulmasta, kuinka henkilöstö saataisiin osallistumaan arviointiin ja erityisesti valittujen kehittämishankkeiden toteutukseen. Erilaisia laadun arvioinnin työkaluja ja menetelmiä kuvataan parhaan mallin kehittämiseksi.
Kehittämisprosessi lähti liikkeelle jo aiemmin tehdyistä selvityksistä. Mallin perustana käytettiin laatupalkintokilpailujen menetelmää, jossa itsearvioinnin jälkeen auditointiryhmä auditoi laadun toteumaa. Malli kehitettiin käytössä olevan opiskelijapalautejärjestelmän indeksi-teemojen mukaiseksi. Henkilöstön tekemän itsearvioinnin ja kerätyn tausta-aineiston pohjalta laaditaan aineisto konsensuskokousta varten. Konsensuskokouksessa itsearviointiin osallistuneet ja auditoijat pyrkivät löytämään arvioitavan tutkinnon vahvuudet ja kehittämiskohteet. Mallin toimivuutta kokeiltiin ensin neljän pilottitutkinnon avulla. Mallia muutettiin hieman ja kokeiltiin vielä viidellä tutkinnolla. Mallin toimivuutta arvioitiin haastatteluin, osallistuvan havainnoinnin keinoin ja saadun numeroaineiston tilastollisen käsittelyn avulla.
Työssä annetaan suositukset mallin käyttöönoton tukemiselle ja jatkokehittämiselle. Kehittämistyön avulla saatiin kehitettyä toimiva malli sisäiseen koulutusprosessin laadun auditointiin. Malli on otettu käyttöön Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tiedonhankintaa tehtiin useilla menetelmillä. Osallisuutta työyhteisössä ja esimiehen toimintaa kuvataan opinnäytteessä siitä näkökulmasta, kuinka henkilöstö saataisiin osallistumaan arviointiin ja erityisesti valittujen kehittämishankkeiden toteutukseen. Erilaisia laadun arvioinnin työkaluja ja menetelmiä kuvataan parhaan mallin kehittämiseksi.
Kehittämisprosessi lähti liikkeelle jo aiemmin tehdyistä selvityksistä. Mallin perustana käytettiin laatupalkintokilpailujen menetelmää, jossa itsearvioinnin jälkeen auditointiryhmä auditoi laadun toteumaa. Malli kehitettiin käytössä olevan opiskelijapalautejärjestelmän indeksi-teemojen mukaiseksi. Henkilöstön tekemän itsearvioinnin ja kerätyn tausta-aineiston pohjalta laaditaan aineisto konsensuskokousta varten. Konsensuskokouksessa itsearviointiin osallistuneet ja auditoijat pyrkivät löytämään arvioitavan tutkinnon vahvuudet ja kehittämiskohteet. Mallin toimivuutta kokeiltiin ensin neljän pilottitutkinnon avulla. Mallia muutettiin hieman ja kokeiltiin vielä viidellä tutkinnolla. Mallin toimivuutta arvioitiin haastatteluin, osallistuvan havainnoinnin keinoin ja saadun numeroaineiston tilastollisen käsittelyn avulla.
Työssä annetaan suositukset mallin käyttöönoton tukemiselle ja jatkokehittämiselle. Kehittämistyön avulla saatiin kehitettyä toimiva malli sisäiseen koulutusprosessin laadun auditointiin. Malli on otettu käyttöön Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa.