Matkalla kouluun : hyvinvoiva lapsi koulussa
Lampinen, Janina; Bly, Satu (2010)
Lampinen, Janina
Bly, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418104
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheen valinnan keskeisenä lähtökohtana on ollut sen ajankohtaisuus. Toisena valintaa ohjaavana tekijänä olemme nähneet aiheeseen liittyvän kehittämistarpeen, jolle saimme tukea myös käytännön työkentältä. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu raportista ja tuotoksesta. Raportti pitää sisällään työmme kannalta oleellisen teoriaosuuden sekä opinnäytetyön toteuttamisprosessin kuvauksen. Lisäksi opinnäytetyömme liitteenä on yhteistyökumppaneidemme avustuksella syntynyt produkti; Matkalla kouluun – opas koulutulokkaiden vanhemmille, joka tulee jakoon Ilmaristen koululla keväällä 2011, kouluun ilmoittatumisen yhteydessä.
Työmme käsittelee lapsen koulun aloittamista ja pureutuu aiheisiin, jotka ovat vaikuttamassa onnistuneeseen koulunkäyntiin. Olemme toteuttaneet vuoden 2010 aikana opinnäytetyömme osana oppaan koulunsa aloittavien lasten vanhemmille. Keräsimme tuotokseemme yhteistyökumppaneiltamme, perusopetuksen ammattilaisilta, sellaisia näkemyksiä ja ajatuksia, joiden avulla vanhemmat voisivat tukea myönteisesti lapsensa kasvua ja kehitystä. Ilmaristen koulussa työskentelevien kasvatusalan ammattilaisten lisäksi omia tärkeitä mietteitä työtämme varten ovat tuoneet esille myös koulun vanhempainyhdistyksen edustajat.
Teoriaosa koostuu kuudesta opinnäytetyömme aihetta käsittelevästä luvusta: Perusopetus ja koulun aloitus, Hyvinvoiva lapsi koulussa, Koulu kasvuympäristönä, Kodin ja koulun välinen yhteistyö, Esi- ja perusopetuksen välinen yhteistyö sekä Koulu sosionomin (AMK) työympäristönä. Työskentelyprosessimme kuvaus on kahdessa erillisessä luvussa: Opinnäytetyön suunnittelu ja Opinnäytetyön toteuttaminen. Lopuksi esittelemme ja arvioimme tuottamaamme opasta. Tietolähteinä olemme käyttäneet kirjallisuutta, internetiä, lehtiä, julkaisuja sekä keväällä 2010 haastatteluissa keräämäämme aineistoa. Tämän lisäksi olemme seuranneet mediassa käytyjä ajankohtaisia keskusteluja ja uutisointia liittyen opinnäytetyömme aiheeseen.
Työmme käsittelee lapsen koulun aloittamista ja pureutuu aiheisiin, jotka ovat vaikuttamassa onnistuneeseen koulunkäyntiin. Olemme toteuttaneet vuoden 2010 aikana opinnäytetyömme osana oppaan koulunsa aloittavien lasten vanhemmille. Keräsimme tuotokseemme yhteistyökumppaneiltamme, perusopetuksen ammattilaisilta, sellaisia näkemyksiä ja ajatuksia, joiden avulla vanhemmat voisivat tukea myönteisesti lapsensa kasvua ja kehitystä. Ilmaristen koulussa työskentelevien kasvatusalan ammattilaisten lisäksi omia tärkeitä mietteitä työtämme varten ovat tuoneet esille myös koulun vanhempainyhdistyksen edustajat.
Teoriaosa koostuu kuudesta opinnäytetyömme aihetta käsittelevästä luvusta: Perusopetus ja koulun aloitus, Hyvinvoiva lapsi koulussa, Koulu kasvuympäristönä, Kodin ja koulun välinen yhteistyö, Esi- ja perusopetuksen välinen yhteistyö sekä Koulu sosionomin (AMK) työympäristönä. Työskentelyprosessimme kuvaus on kahdessa erillisessä luvussa: Opinnäytetyön suunnittelu ja Opinnäytetyön toteuttaminen. Lopuksi esittelemme ja arvioimme tuottamaamme opasta. Tietolähteinä olemme käyttäneet kirjallisuutta, internetiä, lehtiä, julkaisuja sekä keväällä 2010 haastatteluissa keräämäämme aineistoa. Tämän lisäksi olemme seuranneet mediassa käytyjä ajankohtaisia keskusteluja ja uutisointia liittyen opinnäytetyömme aiheeseen.